12e dag Naar Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 12e dag Naar Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

12e dag Naar Medellin

Door: Eugene

Blijf op de hoogte en volg Eugene

20 Augustus 2023 | Colombia, Medellín

31 juli

Een rit van een 7 uur, en toch maar 255 km, veel bochten en hellingen, en natuurlijk wel stops voor de Soep en de drank.

We, dus de chauffeur, moest nog een flinke bergpas bedwingen, met voor ons dan een prachtig uitzicht. Er was zelfs door de vallei een electrische kabel aangelegd naar de top van de berg. Er was daardoor stroom maar we maakten nog een pauze bij een restaurant voor het uitzicht, met achter ons een keuken waar nog volledig op hout gestookt, het eten werd bereid. Wij hadden beneden al gegeten, en een wandeling gemaakt door het dorp met over de rivier een hangbrug in de regenboogkleuren.

Medellin wordt nu beschreven als een moderne stad waar na de gevangenis en dood van de beruchte maffiabaas Pablo Escobar en met veel veldslag door het leger dan nu dan een veilige stad wordt genoemd. Zag er ook zo uit, maar toen ik de middag van de volgende dag wilde besteden met een bezoek aan een voormalige sloppenwijk, nu door aanleg van zelfs roltrappen de helling op en af zodat de arme bevolking toendertijd de gelegenheid kreeg in normale reistijd naar de benedenstad en weer terug konden, en nu met alle muurversieringen toch echt de moeite waard zou zijn. De plaatselijke gids en ook nog de politie beneden in de stad bij het hotel: NIET gaan te gevaarlijk als je opvalt als niet Colombiaan...

Maar ja dat zou morgen zijn, eerst de avond hier doorbrengen. We hadden een leuk hotel, aan het begin van een straat met eigenlijk geen mogelijkheid voor autoverkeer. Ik had een kamer aan de achterkant, uitzicht was op een binnenmuur. Na onderzoek, ik sliep op 2e verdieping bij de 3e verdieping hield dat op, Er was het begin van een klein dak. Ik had dus uitzicht op de binnenmuur van het restaurant met een grote foto van de stad in de huidige vorm. Eigenlijk jammer dat ik niet hoger zat, had ik iets van de stad kunnen zien.

Naar buiten met de groep om elders te gaan eten. De straat was veranderd in een serie restaurants, toegangspoorten, bars en dat de hele wijk waar wij waren. Het was een wandeling langs veel oh's en ah's voor we dan eindelijk bij een groot terras plaats gingen zoeken om te gaan eten. Was ook daar druk, iedereen verspreid, groep van 4, groep van 6, weer groep van 4 en ik, weer alleen aan tafel, is hier thuis ook. Ik kan daarom ook niet zeggen dat het een groepsreis was, was meer een verzameling van groepen, zij deden alles samen, ik weet van niemand van hen de voornaam, zij wel die van mij. Wellicht hebben zij wel een lijst gehad van de ANWB, ik doe mijn boekingen via een reisbureau hier ter stede. Hoef ik niet te bellen naar de organisatie en dan een half uur te wachten tot er iemand opneemt.

Was al in staat om zelf in mijn vorm van het spaans de bestelling op te geven, soep jawel maar iets speciaals, was gebakken in de oven, En dan toch maar eens vis, steeds goede biefstuk gehad maar je wilt ook wel eens wat anders, zalm ook uit de oven. Kwam de reisleider langs, weer heel nerveus. Ja ik heb al besteld, de anderen waren nog bezig of hadden ook iets geprobeerd. Heb hem duidelijk trachten te maken, dat hij nu moest gaan zitten, en dat hij niet verantwoordelijk was voor de twee keukens, een voor pizza, de andere voor echt eten. Kreeg ik en de soep en de zalm tegelijjkertijd op tafel, leek Thailand wel doen ze ook zo daar, is gezellig!!??. Ik dacht kan hij de zalm opeten, dus schuif het door, en zeg hem bestel nog een keer die zalm. Die soep was iets fantastisch, weet niet meer wat er in zat, er was een vel ??? over de deksel van de soepkom, meegebakken in de oven en dat was ook nog eetbaar, dus ik aan de slag en hij even rust. Heb hem na de soep trachten uit te leggen wat zijn taak was en dus niet zich druk maken over de keuken. Als iedereen aan tafel iets anders besteld, en dat deden ze, dan wordt de keuken dus ook op organiseren gezet om voor die 4 of 6 alles in een keer uit te leveren. Heb hier thuis ook nog mijn horecadiploma Restaurant liggen. Laat ik zeggen ik ben bang dat hij het niet heeft kunnen bevatten wat ik hem hoopte te leren over het zijn van reisleider; hij heeft wel zijn zalm opgegeten. En ik dus ook het 2e portie, bleek niet naar die zalm hier te smaken. Het kan dus ook eetbaar zijn voor een niet vis eter.

De terugtocht naar het hotel was nog drukker dan op de heentocht, opvallend heel veel politie op straat met echte grote revolvers.

En morgen gezond weer op.

• 21 Augustus 2023 - 18:47

Ineke:

Ha Gène, ik zit hier weer te genieten van je verslag!

Tjonge jonge, het eten en drinken is toch iedere keer weer verrassend.

En hoe veiligheid in dat land beleefd wordt......het is bekeken vanuit ons kleine landje toch heel bizar. En verontrustend.

• 22 Augustus 2023 - 08:57

Angele:

Hoi Eugene,

haha, in Colombia kunnen ze nog wat van jou leren Eugene .

super leuk om telkens jouw avonturen te kunnen lezen. Je schrijft zo bloemrijk zodat het lijkt of we zelf aan jullie tafel hebben gezeten.

veel plezier verder , groetjes Angele