10e dag Van Cali naar de Koffieregio - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 10e dag Van Cali naar de Koffieregio - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

10e dag Van Cali naar de Koffieregio

Door: Eugene

Blijf op de hoogte en volg Eugene

15 Augustus 2023 | Colombia, Armenia

29 juli

Het begon op een wat plechtige manier, maar door de drukte, meer waar zijn we. Na ongeveer een uur rijden kwamen we in Buga, een belangrijke bedevaartsplaats voor de Colombianen. Het was daarbij én zaterdag én de week van het jaarlijkse feest van de grote Basiliek. Kortom honderden mensen, de kathedraal was mutjevol, toen men na de dienst naar buiten kwam was het grote plein voor de kerk ook weer gevuld. De reisleider wist er volgens mij niets van, we werder naar een soort museum gestuurd, dat was na twee minuten gezien en er tegenover was dan een monument, van een kruisbeeld dat opgegraven wordt. Maar de officiele lezing van dat in werkelijkheid heel mooie kruisbeeld is totaal anders bij het nalezen hier thuis op internet. We waren al weggesleept van de drukte door een straat waar ook weer een mooie kerk was, zodat ik niet meer na de Mis de kathedraal van binnen heb kunnen bekijken, en ook dat Kruisbeeld, waardoor de kerk Bedevaartplaats werd en Basiliek. Ik heb gelukkig op de site van de basiliek een foto gevonden, die zet ik t.z.t. hierboven.

In de 2e kerk liep een priester rond in zwart kostuum die ons wel toegang wilde geven tot de tuin, hij al blij dat er iemand kwam kijken, boekje gekocht en een extra bankbiljet er bij, bleek naderhand helemaal in het spaans, maar dan heeft de pastoor ook weer wat verdiend, en weer verder tot een groot plein waar ook de bus weer stond. Nog eerst ons binnengeworsteld in een groot café, nog koffie gedronken, in dit geval weer een dubbele espresso met wat melk. De reden van de samenstelling komt nog, laat ik alvast verklappen; gewone koffie in Colombia vinden wij niet lekker, wij drinken 'roodmerk' wat ook geen vaste samenstelling is, maar we zijn er aan gewend geraakt. En die dubbele espresso is denk in van andere koffie en wat melk er bij, dan heb je voor iets van 3500 pesos iets lekkers. Dat is minder dan 1 euro in een café aan een tafeltje....

Er was wel een leuke onderbreking onderweg. Het wegdek in Bogotá was slecht, tot nu toe af en toe een kuil maar er is ook echt onderhoud, zoals we vandaag ondervonden: er wordt zelfs een nieuwe brug aangelegd. Voor het gemotoriseerd verkeer tot de motoren is er een soort drijvende vlot in het water, bus mag er alleen over zonder passagiers, daarom wij moesten uitstappen en lopen langs de spoorbrug. Lopen is te doen maar niet met een zware motor aan de hand. Uitvinding gedaan, plateautjes met wieltjes die passen in de spoorlijn en dan met een stok dat plateau met motor en berijder voort duwen. Mijn lopen is momenteel slecht ene dag goed andere dag minder dus ik mocht op zo'n plateautje mee, op een stoel. Er zijn foto's van gemaakt door de medereizigers die wel moesten strompelen, ik heb er niet om gevraagd ben niet eens soort van clowntje voor jullie, maar ik heb dus wel foto's van de rit over de spoorbrug, krijgen zij niet.

We gingen wederom een stuk rijden en het uizicht op de heuvels veranderde, er waren ineens allemaal struiken los staand maar wel min of meer in lijnen. Het bleken de koffiestruiken te zijn. Er kwamen ook nog bananenbomen, ook in rijen een soort bos. En vaak een grote plastic zak aan een van de takken, dat is ter bescherming van de pisang tegen insecten. We gingen van de weg af en kwamen bij een koffiekwekerij.

Een uitgebreid bezoek, eerst uitleg over de koffiesoorten: de chique arabica voornamelijk gekweekt in Zd America op een hoogte van 1600 m en de Robusta,in het Zuiden van Africa op een hoogte van 1400 -1500 m. De Robusta heeft een hoger coffeinegehalte dat is als tegengif voor de insecten en heeft een meer bittere smaak. Jullie begrijpen we kregen te horen alleen maar Arabica te drinken. in Roodmerk komt de Robusta bij ons in huis met wat Arabica. Een rondleiding langs de struiken met aan de takken rode bessen, Het wordt 2 x per jaar geoogst, de bessen drogen en dan heb je als 'pit' iets wat na drogen twee groene koffiebonen zijn. We kregen ook nog een koffiesmaak test met een lepel in een kop zwarte koude koffie en daar waren dan ook vier verschillende smaken, afhankelijk van het mengsel van de bonen, Op de kwekerij waar wij waren, hadden ze dan ook divers plantensoorten met hun eigen smaak aan de bonen.

We hebben dit keer een hotel waarvan de kamers en de receptie annex restaurant wat ver uit elkaar liggren. Ook hier een koffieplantage maar ook een diepe kuil, die de oorzaak is van de verspreiding van de delen van het hotel. Ik bof heb een kamer 15 m van het restaurant, alles netjes en mooi uitzicht, we blijven hier twee nachten, morgen bezoek aan weer een natuurwonder.

• 18 Augustus 2023 - 11:39

Rob En Annemie Franssen:

Heerlijk toch die Colombiase koffie!!! Das pas echte koffie!! Geniet Eugene!

• 01 September 2023 - 13:12

Elly De Vrind:

Eugene,

Dankjewel voor de uitleg van de diverse koffiesoorten