Twee dagen hoog in de Andes - Reisverslag uit Puno, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Twee dagen hoog in de Andes - Reisverslag uit Puno, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Twee dagen hoog in de Andes

Blijf op de hoogte en volg Eugene

25 April 2015 | Peru, Puno

Vandaag een bericht over twee dagen, gewoon gisteren geen wifi, dat kan dus nog in de wereld, wat een weelde eigenlijk. Niemand zit op de telefoon te kijken of er een bericht is.....
Vertrek uit Arequipa met een nieuwe bus/chauffeur en een begeleidster. Ze spraak wel frans maar vaak op zijn spaans uitgesproken, dus ik kon niet alles volgen, ook niet omdat ik niet altijd doorhad dat ze spaans sprak tegen de chauffeur of frans tegen ons.
De dag begon met een stop 3 min van het hotel want we moesten allemaal extra water meenemen en Cocablad kopen....
Jawel ik ben dus aan de Coco cola zonder de cola (trouwens ook een farmaceutische plant) en dat drinken we als thee (met mintblad om het nog iets smaak te geven), kauwen op blad (zeg maar pruimen) met een 'katalysator' ik denk een fosfaatzouttabletje, er zijn zuurtjes, koekjes, kauwgom. Kortom het volk kan zich op alle manieren te buiten gaan want het is de enige manier om op de grote hoogte zonder barstende hoofdpijn rond te lopen. Ik was natuurlijk weer van ik ga niet aan de Coca, we hebben al drugsproblemen genoeg in Nederland, maar na een half uurtje rijden (en zeker 1000 m hoger) ben ik ook maar overgegaan aan die vieze bladeren in je mond. Ik heb het vandaag met de thee gedaan, daarbij we zijn weer op wat normale hoogte zo 3000 m, we hebben zelfs de 5000 m overschreden.
Voor de rest is er over gisteren niet veel te melden, het was een mooie rit door de Andes, veel vulkanen met eeuwige sneeuw, lama, de schapen van de alpacca wol. De twee medereizigers zijn beiden foto-sexueel, ieder ding wat ze zien op de foto liefst meerdere keren, dus dat houdt wel op. Ga zo wel wat foto's plaatsen, weet niet meer wat ik mis met vertellen.
Het hotel was nou ja, schone kamer, nette badkamer en een bed, geen kast, stoel tafel, en slechte verlichting. Een Ibis heeft een veel grotere aankleding (en een beter bed). Maar ja er moest (achteraf gezien) een slaapplaats zijn om het spektakel van vandaag op tijd te bereiken.
Voor de middag stond er op het programma een bezoek aan het thermale bad ter plaatse. Je hebt er die gaan naar (Bad) Valkenburg aan de Geul, naar Boedapest aan de Donau, en dus ook blijkbaar naar Colca.
Ik heb er van af gezien het was gewoon vies dat dobbelbad, er dreef een vieze laag op het water, de damp sloeg er van af, ook omdat we hoog in de bergen waren en daar is het kookpunt van water < 100 graden, het scheen, die twee fransen zijn wel geweest iets van 45 graden te zijn geweest.
Vanmorgen moesten we heel vroeg op en weg. Ben je net de hoek om, stop marktplaats met de kerk en toeristenmeuk. Iedereen in klederdracht, muziek, peruaanse klompendans en handel. Ik heb er wat foto's van, de dames hebben daar een andere klederdracht dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Hier in Puno lopen de dames met een bolhoedje op daar was het een strooien hoed (tegen de zon).
Na in de kerk nog een kaars voor jullie te hebben opgestoken (veel goedkoper dan in Maastricht) dit keer bij de H. Familie.
Buiten gekomen was het inmiddels heel druk veel minibussen en grote bussen en iedereen op weg naar de Colca vallei waar de Condor nog rondvliegt. En die vogel komt pas om 8 uur in actie: stonden we dus met zo 1000 man/vrouw aan de rand van de canyon te wachten op het kreng. Om 20 over 8 heel even, maar er was nog niet voldoende zonnewarmte, en wij maar wachten..... Om 9 uur zouden we weggaan, ik dus naar de bus. buschauffeur rijdt met me naar de canyon, en daar was opwinding. Want de Condor vloog rond. Inderdaad een zeer spectaculair gezicht. Enorm beest en die doet aan zweefvliegen.
Na de opwinding dan weer helemaal teruggereden tot bij het hotel en daar nog een stuk terug van de weg van gisteren. Onderweg een picknick (zo stond het aangekondigd) er was voor ons een grote happy meal doos met veel te veel etenswaren, en natuurlijk weer een groot glas (formaat bierpul) cocathee.
En nu hier in Puno, het ligt aan het Titicacameer. We gaan morgen eerst wat rijden en dan de toeristenval in van Volendam en de Keukenhof maar dan hier. Naar zo'n rieteiland, daar huisje bekijken souvenirwinkeltje ontwijken en weer weg voordat ze zelf naar huis op de wal gaan.

• 25 April 2015 - 11:49

Jan Beekhuizen:

Beste Eugène,
    Wat een mooie reis alweer. En zo raak je ook nog eens verslaafd aan de Coca. Misschien iets om te importeren naar Nederland? Veel plezier nog!

• 25 April 2015 - 15:08

Riet W.:

Wat een prachtige beschrijving van al datgene wat je beleefd hebt. Mijn moeder beschreef heel, heel lang geleden de wol van de lama. Om van te smullen. Zij had haar wijsheden uit een folder van Verviers Scheepjes wol. Zij liet ons ook zien hoe kapok er uit zag en ik mocht een plukje hebben voor mijn aardrijkskunde schriftje. Ik hoef niet te vertellen dat het toen oorlog was. Het schriftje leeft nog steeds en rust in een doos op zolder.

• 25 April 2015 - 15:17

Riet W.:

Prachtige foto's Eugène, Er kwamen veel herinneringen. Maar dat staat hierboven. We vertellen het nog eens. Hartelijke groeten

• 25 April 2015 - 16:07

Rob En Annemie:

Fraaie fotoos! Wist je dat Kuifje met Bobby in zijn mutssjaal aan zo een condor heetft gehangen? Groetjes.

• 25 April 2015 - 20:08

Olga Gaykema:

Dear Eugene,
    Als ik zo je verhaal lees ben je nog deels onder de goede sfeer van de blaadjes en de thee.
    Je bent een echte toerist en zo worden jullie ook "uitgelaten" om de bijna Hollandse aangelegen tw aanschouwen maar dan met wat minder zuurstof.
    Blijft heerlijk om de reisverslagen te lezen. Ik wist niet dat je dit allemaal kan doorstaan.

Geniet en ik kijk uit naar het volgende WIFI punt.

groet Olga