11e dag De Cocora Vallei met de Waspalmbomen - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 11e dag De Cocora Vallei met de Waspalmbomen - Reisverslag uit Armenia, Colombia van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

11e dag De Cocora Vallei met de Waspalmbomen

Door: Eugene

Blijf op de hoogte en volg Eugene

20 Augustus 2023 | Colombia, Armenia

30 juli

Een uitje van één dag, we sliepen die avond opnieuw in het hotel van gisteren. Het was een vrij lange rit er naar toe en bij aankomst in de vallei kon je meteen weer zien dat het vandaag weer een zondag was.

Druk, druk, veel families en onze groep dan. We waren gelukkig een beetje vroeg, zodat we de wandeling door de vallei konden maken zonder veel hinder van terugkerende bezoekers, op het smalle pad, al dan niet per paard. Beetje zielig die dieren, steeds maar met te zware mensen op je rug de hellingen op en af. Ikzelf ben niet helemaal naar boven gegaan voor een nog mooier uitzicht op de bomen, heb er mooie foto's van maar zal met behulp van fototrucprogramma wat meer contrast proberen te krijgen, zodat jullie er ook van kunnen genieten. Want het is mooi, al die palmbomen, terecht de nationale boom van Colombia. Door het kappen van de bomen om er koffie te kunnen gaan verbouwen, zijn hele streken nu kaal, de boom kan wel 60 m hoog worden, en dat niet in een paar jaar en de aanplant van nieuwe bomen schijnt niet meer te lukken. De Waspalm, die zo heet door de was die van de bast van de boom weg te strijken is, is een unieke boom alleen hier in deze streek, vandaar ook alle bezoekers.

Na afloop en natuurlijk wel twee grote dubbele espresso's was bij elkaar weer 6000 pesos, en dat allemaal betaald met de vele munten in mijn portemonnee, van zelfs één 1000 pesos munt, tot zelfs nog wat 50 pesos munten. En allemaal bij elkaar zelfs meer dan één euro, dus een grote uitgave.

Op de terugreis dan nog een bijna verplichte stop bij een nabij geleden dorpje, Salanto. Te vergelijken op die zondag met dat dorp vlakbij Maastrciht met een bezoekersaantal van Maastricht op zaterdagmiddag in de winkelstraten. De huizen allemaal fel beschilderd en bijna nergens plaats om even te gaan zitten. Heb nog net een plekje kunnen vinden in een gelegenheid met koffie en taart, met een foto hoe zij die taarten versieren.

En weer terug, de chauffeur maakte zelfs een andere route, naar ons hotel.

• 20 Augustus 2023 - 22:19

Neef Dees:

Wat een leuke ervaringen Eugène. We genieten van de verslagen en wij stellen jou dan, in onze fantasie, voor als Kuifje in Colombia.

Zonder Bobbie ditmaal.

• 20 Augustus 2023 - 22:34

Rob En Annemie Franssen:

Zeer leuke stories Eugene. Veel leespezier!!!