Nagasaki, de stad van Dejima en de 2e atoombon - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Nagasaki, de stad van Dejima en de 2e atoombon - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Nagasaki, de stad van Dejima en de 2e atoombon

Door: Eugene

Blijf op de hoogte en volg Eugene

10 September 2024 | Japan, Nagasaki

Ook hier weer mooi hotel met een ontbijt was kleiner van omvang dan in Himeji, waarschijnlijk morgen weer groot want dan eten we in een grote zaal boven.

aar we kwamen om Nagasaki bekijken, Het was wat minder warm, later op de dag zelfs geheel bewolkt (hoera) en een spatje regen. Door de paniek van gisteren, waar ik overigens niets meer van gehoord heb, dat reisbureau in Maastricht sur Meuse wilde het van mij persoonlijk horen dat ik nog leefde,..... Na terugkomst blokkeer ik hun nummer, voor de gecancelde reis naar Colombia had ik al een veel beter reisbureau gevonden.

Maar ik had al afgesproken niet mee te gaan naar dat park op de heuvel maar zelf al naar Dejima. Ja wat was dat ook al weer, school geschiedenis les, VOC, boten uit Amsterdam via Batavia naar dat eilandje waar alleen de Hollanders mochten komen, zij zelfs niet van het eiland af. En de VOC had daardoor de handel van en naar Japan, en China, zodoende werden er in Amsterdam een paar zeer rijk, en kregen we porselein, koper en zijde, zij van alles en nog wat.

Dat eilandje lag in de baai, in de loop van de jaren gewoon vaste wal geworden al heeft men nu wel een sleuf gevuld met zeewater er bij gedaan met een grote brug om het voorheen eilandje te bereiken.

Ik was er al voor de groep, zij kwamen ook en we hebben ruim tijd gehad om de gebouwen en de woningen van de opzichters te bekrijken. Er kwamen nog veel bezoekers, een pot verf en bruine beits zou niet gek zijn om dat op het hout te laten smeren.

Na afloop het liep at tegen 12 uur met de bus naar elders, weer zo'n groot winkelgebeuren, en daar iedereen vrij om wat eetbaars te kopen. Daarna naar . de rk kerk, die ze daar hebben bovenop een helling, dat ging voor mij weer als vanouts, fotootje één maar, en niet naar binnen, man parochiekerk in Mtr s/M is veel mooier en 'wij; hebben de Slevrouw in de kerk staan.

Ik weer de helling af, naar de grote weg en meteen weer een taxi naar het herdenkingsplein voor de 2e atoombon. Viel mij een beetje tegen, te groot beeld van een wat uit de kluiten gewassen meneer, allemaal schoolkinderen voor de jaarlijkse klassenfoto en een fontein. De foto's volgen. Ik weer terug naar hotel, er lag al een mededelingd dat de koffer bezorgd was.

• 10 September 2024 - 17:08

Neef Dees:

Code Oranje is weer ingetrokken ,zie ik net. Je hebt het signaal gegeven dat je nog ademhaalt en alle reisbureaus hebben een aantekening gemaakt in je reisdossiers. Als het zo doorgaat kom je hierna niet meer verder dan Vaals.

We genieten van je verslagen , hier aan boord met loeiende storm om ons heen.

We kunnen ons helemaal voorstellen hoe de reisveteraan zich tussen de amateurtoeristen beweegt.

Pas goed op je gezondheid Neef en tot morgen