Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

14 Januari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag dan de eerste echte dag op excursie. We begonnen met een ontbijt zoals het hier hoort: een grote kom pho: soep met sliertjes en een boel groente en andere zaken, en dat eet je dus met stokjes..
Daarna eerst instructie hoe je moet in- en uitstappen van een fietstaxi: niet uit te leggen op papier.
We gingen namelijk vanmorgen met zo'n fietstaxi de stad door; eerst naar het Koninklijk Paleis, waar in de tuin een deel is opengesteld. Vandaag is/was er ook een staatsbezoek (President van Bangladesh, die hier in 'mijn' hotel slaapt; dus nu ook controle om het hotel binnen te komen) waardoor de erewacht in het gareel werd gezet, en we voor 11 uur weg moesten zijn.
Dat was geen probleem, die gebouwen in de tuin mag je alleen aan de buitenzijde bewonderen, of waar we wel binnen mochten was er niet veel bijzonders te zien. Het geheel is nl nieuw, na de val van de Rode Khmer moest alles opnieuw opgebouwd worden en is toen maar in beton uitgevoerd, want hout moest al iedere 50 jaar vernieuwd worden (het is hier de tropen). Naast de paleistuin is dan ook nog een klein stuk opengesteld met de zogeheten Zilveren Pagode, dat is de toeristen naam (de vloer bestaat nl uit zilveren tegels: totaal 5500 kg...) maar het belangrijkste object is de smaragden Boeddha, inderdaad een prachtig beeld. Het is dan wel een kopie, de echte staat in Bangkok, roofgoed van de Thai. En verder een gouden Boeddha, bezet met diamanten, in de 'kroon'
een steentje van 25 karaat (dus 5 g) Dames dat is een joekel die niet in je ring past.
Daarna naar de tempel gebouwd op een heuvel, waar de stad dan ook de naam aan te danken heeft. Op die heuvel werd nl door de Weduwe Penh een pagode gebouwd, die later haar naam kreeg.
Phnom betekent heuvel: de hoofdstad heet dus de heuvel bij de Pagode van Mevr Penh. (toeristenpraatje dus).
Na wederom een lunch, de foto's daarvan zal ik nog plaatsen, naar de school waar hier in de stad het 'veiligheidsinstituut' was tijdens de regering van de rode Khmer en Pol Pot. Er waren in het hele land 147 van dit soort gevangenissen, waar de mensen net zo lang gemarteld werden tot ze alle namen van vrienden en bekenden hadden opgegeven om dan naar het Opvoedingsgesticht te worden gestuurd: in werkelijkheid een plek om te worden vermoord en in een massagraf te worden gedumpt.

Het was daarna heel stil in de bus, we werden dan ook ruim een uur uitgelaten bij de Russische markt (niks russisch aan maar na de Khmer regering woonden in die wijk veel Russen die ook naar die algemene markt gingen).
Een grote rotzooi als handel, ook in het midden een restaurantdeel, bij de cd/dvd zaken (allemaal piraterij dus) wat ligt bovenop: niet te geloven zelfs daar: A R uit M met zijn wals orkest!!!!
Er was een vraag of ik nog aan de farmacie zou denken, nou nee, in zoverre dat ik wel bij die Russische markt een serie van 5 apotheken naast elkaar aantrof. Altijd makkelijk bij de buren hebben ze het misschien wel wat je moet hebben.
Morgenochtend heel vroeg weg, naar Siem reap: met de bus, we bezoeken onderweg dan al vast een tempel uit de pre-Angkor periode.

• 14 Januari 2011 - 12:19

Hugo:

Beste Eugene,

Dat kopje soep ziet er lekker uit.
    Krijg ik ook honger van, maar voor ons gewoon de bruine boterham met een plak kaas (mager).
    Leuk om alles te lezen. Merk dat je geniet.
    Ga je ook nog naar een apotheek?

Kijk eens even hoe ze daarom gaan met de GMP?

groet,

Hugo

• 14 Januari 2011 - 12:34

Riet:

Hallo Eugène,
    Vandaag heb ik een paar keek gekeken of je er was en zojuist 13.15 vlak voordat ik wilde afsluiten...jawel hoor weer een spannend verslag. In gedachten zie ik hoe je jezelf uit de fietstaxi moet wringen en dan denk ik ook aan de "stokreizenden". Ik zie het gebeuren! Je zult veel te vertellen hebben wanneer we elkaar weer zien.
    Maar ook denk ik aan de T.V. beelden tijdens het R.Kmer regime. Ze zijn nog op mijn eigen vaste schijf opgeslagen.
    Nu wordt het tijd dat ik je een groot compliment geef voor je mooie beelden. Prachtige foto's ook wat compositie betreft. Lang leve het Dig. tijdperk. Maar ook je rolletjes beelden mochten er steeds zijn. Waarvan Akte! Groeten van Riet en tot morgen.

• 14 Januari 2011 - 13:50

Irmgard:

Hoi Eugene,

Wat leuk om u reis verslagen te lezen, jammer dat die briljant zo groot was !!! Ipv een sneeuwballetje had u me dan die briljant kunnen mee nemen !! Hahaha
    Kijk uit naar u volgend verslag.

Veel plezier.

• 14 Januari 2011 - 19:02

Marijke:

Nou dat ziet er allemaal wel mooi uit, het lijkt me wel dood vermoeiend.
    Hoop dat het gezelschap een beetje gezellig is.
    Hier niet veel nieuws het water stijgt nog steeds. In Borgharen en omgeving kunnen de stoelen weer naar de eerste verdieping en in Deventer kunnen ze de auto's ook beter op zolder zetten.
    Fam. berichten. Peter Post is overleden en de oprichter van Appie Happie, Albert Hein is ook niet meer onder ons.
    Kijk weer uit naar de volgende editie. Groeten M

• 15 Januari 2011 - 09:48

Annemie:

Hey Eugene,

Ik lees en zie dat je aan het genieten bent samen met al "die oudjes". Maar laten we eerlijk zijn, zelf ben je ook niet meer "piepjong", hahahaha. Grapje! Je bent zo oud als je je voelt!
    Je hebt prachtige foto's gemaakt, moet een geweldige ervaring zijn he. Ook leuke reisverslagen bijgevoegd, leuk om te lezen. Het is natuurlijk een hele andere wereld dan bij ons, echt mooi om te zien.
    In ieder geval wens ik je nog veel reisplezier en geniet vooral van alles wat je meemaakt.

• 16 Januari 2011 - 11:30

Pierre:

Dag Gène,
    In plaats van naar de Britannique te gaan ,geniet ik van je verhalen.
    Zo te lezen vlalt het wel mee met de oudjes!!
    Geniet verder van je reis,kom gezond terug.

Groet,Pierre