Luang Prabang: de 3e dag - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Luang Prabang: de 3e dag - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Luang Prabang: de 3e dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

23 Januari 2011 | Laos, Luang Prabang

Ik ben wat eerder terug dan jullie denken, en heb ook weer internet aansluiting, en wat zien ik?? Geen enkele reactie tot nu toe. Heb ik mij vanmorgen vroeg zitten uitsloven, zie het vorige verslag van vandaag. Jullie zitten natuurlijk allemaal in de Kerk. Ik vandaag in de Pagode.
We kwamen door een klein dorpje, mooi gezicht op de rivier, en daar was ook het dorpskerkje: kleine pagode dus.
En daarna weer een winkelstop want het was een weversdorp, nou de dames van het dorp hebben samen een winkel van formaat, en er werd zoals gebruikelijk deze week weer ruimhartig met dollars gestrooid. Dat verhaal wat je overal leest dat ´alles in dollars is geprijsd´ zal wel slaan op de toeristenstraatjes in LP, gisteren op de markt ging alles in de plaatselijke munt, ook hier. Alleen is 1 usd 8000 kip waard, dat zijn niet 8000 kippen (van tok tok weer een ei) maar zo heet het geld hier. En kom je kip te kort: gewoon de tafel van 8000 opzeggen en je weet hoeveel je moet bijpassen in dat groene geld. De toeristen betalen in usd en vullen aan met kip, en de loa´s alleen met kip.
Daarna weer een ritje en we kwamen bij het olifantenpark. Door een Duitser hier gesticht, om de olifanten die hier voor arbeid worden gebruikt en afgemaakt dreigen te worden en leuke oude dag te bezorgen, doen dus net als in Angkor vorige week aan olifantenrijden met twee toeristen op je rug. Het is hier wat uitgebreider, meer dan een uur, want we moesten ook nog met die beesten de rivier in, met ons er op dan nog net niet koppie onder, dat was nadat we van het varen terug kwamen wel het geval. Na de bush-rivier toer en de lunch gingen we nog in een smal bootje varen naar een kleine waterval. Was in vergelijking met gisteren maar een kleintje, maar het kon de pret niet meer drukken. En als organisator moet je toch ook wat met die toeristen die voor één dag komen. Op de terugweg nog het graf bezocht van ene Henri Mouhot, een ontdekkingsreiziger, die eind 19 e eeuw de Angkortempels heeft herontdekt en is begonnen met het kappen van het oerwoud. Meteen een antwoord op de vraag van Sam. De foto van zijn standbeeld heb ik bij Angkor Wat gezet.

De gebeurtenis, die we voor het eten zouden gaan doen, bleek een soort gebed te zijn op onze rondreis. We kregen zelfs een standaard met afrikaantjes mee (oranje bloemen zijn voor de Boeddha zeer populair) om morgenochtend in een pagode aan te bieden. Daarnaast kwamen 3 Schonen een dans voor ons uitvoeren, en dat zelfs drie keer.
Morgen de laatste dag hier in LP, om 13.10 vertrekt onze vliegmachine, en zijn dan na 40 minuten in Vientiane.
Daar nog een nacht slapen en dan weer in terug via Bangkok naar Parijs.
Morgenochtend nog een bezoek aan enkele pagodes.

• 23 Januari 2011 - 10:01

Rob :

Jawel jong!

Ben steeds in afwachting van je bericht hoor!

Geweldig reis Eugene, maar je ziet leg je maar neer bij de cultuur die daar heerst...Misschien hebben wij wel de verkeerde cultuur...

• 23 Januari 2011 - 11:54

Lieve Eugène,
    Wat zielig voor je geen enkele reactie! Zelfs niet van mij, maar ik heb vannacht heel lang tevergeefs op je gewacht. Televisie aan (mooi natuurprogramma op NDR) en Laptop voor de neus en kaartje leggen. Nu heb je ons getroost met heel lang verhaal. Thank you Mr. Photographer.

• 23 Januari 2011 - 12:07

Hugo:

Terug uit de kerk natuurlijk eerst je verhaal gelezen.
    Je maakt meer spannende dingen mee, dan wij hier in Nederland.
    Ik mag nu weer bruin brood gaan eten, terwijl jij lekker allerlei spannende dingen eet.

Je zal het wel verdiend hebben. Eet smakelijk......

• 23 Januari 2011 - 12:57

Marijke:

we gaan toch niet piepen omdat er geen reactie(s) waren. Het is hier nu zondag 13.50. Ook al zijn er geen reacties, "we" lezen het heus allemaal wel. Ik kijk 3x per dag of er nieuws is. Heb je geen foto's van de olifanten, al of niet zelf op de olifant. Zo ja, die dan graag plaatsen.
    groeten marijke

• 23 Januari 2011 - 14:52

Annemie:

Je zet ons ook nog aan het werk, zeg kameraad, rustig aan he.
    Laat ons nou maar eens een foto zien waar jij op de olifant zit, dan kunnen we ook nog lachen.
    Volgens mij zul jij doodmoe zijn als je terug bent in Maastricht van alles wat je ziet en meemaakt en alle indrukken die je op doet. Het is geweldig.

groetjes,

• 23 Januari 2011 - 17:14

Hallo Eugène,
    Mooie foto's van de Pagode en de olifanten in de rivier. Ik zou er niet op willen zitten en dat heeft niets met angst te maken. Kameel vond ik vele jaren geleden al genoeg. Ik zal het nog weleens vertellen. Wil jij je vluchtnummer doorgeven, dan kan ik je volgen?
    groeten van je virtuele reisgenoot Riet.

• 23 Januari 2011 - 23:05

Sam En Marijke:

Het is nu in Nld sedert 1 minuut 24 januari.
    Omdat je in Nld geboren bent telt onze tijd en niet de voorsprong die je hebt genomen door naar het oosten te gaan.
    Je bent dus net verjaard (een half jaartje ouder dan Sam).
    Lang zal hij leven en hiep hiep hoi, gefeliciteerd en dat soort dingen.

We halen het nog in als je terug bent.

Sam en Marijke.

• 24 Januari 2011 - 10:24

Irmgard:

Hoi Eugene,

Wat een mooi verhaal weer en prachtige foto's natuurlijk, het is alweer bijna voorbij
    jammer hé. Moeten we weer wachten op u volgende reis.
    Rest me niks anders dan u proficiat te wensen en een hele mooi dag vandaag.

Groetjes

• 24 Januari 2011 - 10:25

Pierre:

De meeste dagen van het jaar ben je nog niet jarig;
    vandaag wel,daarom proficiat.
    Een fijne en leerrijke dag toegewenst.
    Jarig zijn in Laos is toch bijzonder.Geniet van de laatste
    dagen,om veilig en wel thuis te komen.
    Ik heb genoten van je indrukken,ook al was mijn reaktie
    minimaal. Het ga je verder goed,tot ziens in M. Pierre

• 24 Januari 2011 - 13:08

Jarige Eugène,
    Happy birthday today! Nadat ik de overige reacties had gelezen, weet ik dat vandaag de dag is die ik al 3 weken probeerde te achterhalen. Ik zal hem noteren. Fijne dag en smaksmak. Dat laatste doen we nog eens over. Waarvan Akte!