Arches Nat. Park en Dead Horse Point State Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Arches Nat. Park en Dead Horse Point State Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Arches Nat. Park en Dead Horse Point State Park

Blijf op de hoogte en volg Eugene

07 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Moab

Ja daar is verschil in. Een nationaal park is de hoogste graad van mooi of historisch belangrijk zijn. Een State Park is lager: is dan ook van de Staat waar het ligt, krijgt minder subsidie uit Trumpstad, dat is dus niet Duckstad van de echte oom Donald. Een nationaal park wordt door de Federale Beheerder betaald, dus uit Washington DC. Een plaats op die lijst wordt door de President bepaald, en die kan dan dus ook wat zijn voorgangers hebben gedaan weer terugdraaien, de huidige oom Donald heeft bijv Dead Horse Point teruggezet, en is in het noorden van plan geweest nationale parken af te schaffen om olieboringen te gaan doen. Nu processen bij de rechtbanken gevoerd door de Indianen, want in die gevallen is het hun grondgebied. We begonnen bij het Archespark, gewoon het ligt op 10 min rijden van het hotel, wel eerst een flinke bergweg op om in een vallei te komen waar al het moois te zien is. We hebben er meer dan drie uur doorgebracht, ook met rijden met de bus naar de volgende 'vindplaatsen'. Net als bij Monument Valley liggen er in de vallei zandstenen rotsformaties waar de bogen in de loop van vele honderden jaren zijn uitgesleten , en nog in tact zijn gebleven. De erosie is niet gestopt.
Na dit bezoek met de bus een flink stuk verder, bijna weer op de grens met Arizona, want we gingen naar een plek waar de Colorado rivier in een uitloop van de Grand Canyon zijn weg heeft gebaand, maar op een gegeven moment een bocht heeft gemaakt van 180 graden. Zeer spectaculair gezicht. Op een van de rotsen kon de reisleider wel iets van een paard zien, ik niet, en dat zou dan de reden zijn van de benaming van dat schiereiland in de canyon.
Morgen weer verder. En nog even een misverstand wegwerken, krijg je als een limburgse oma meeleest, nee ik drink geen bier, het is hier coca, pepsie of een andere cola in de suikervrije vorm. In de supermarkt waar ik nu weer naar toe ga, ook op zondag open, drie rijen met dat spul tot in jerrycans van iets van 4,5 l. En alle merken streng gescheiden. Kan een reden tot echtscheiding zijn als de huisvrouw het verkeerde merk heeft gekocht. Zal hier zelfs niet Heineken ondersteunen, stroopwafels zijn er wel, en "Gouda kaas" maar vreemde vorm, ik vermoed namaak Roept oom Donald ook steeds, nu geen fake news maar fake cheese.

• 07 Oktober 2019 - 10:16

MariA:

Wat een schitterende reis. Ik hoor je niet mopperen dus je geniet. Proosten we op met cola en een lekker glas rode wijn.

• 07 Oktober 2019 - 10:49

Rob En Annemie:

Mooi verhaal! De bergketens met zoveel ijzer in de grond zijn ook spectaculair. Drink je toch eens een Heineken en proost op Ome Trump!