Monument Valley - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Monument Valley - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Monument Valley

Blijf op de hoogte en volg Eugene

06 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Moab

Een lange dag maar ook een zeer mooie dag. Na het wafels bakken, nee ik wil geen wafelijzer, heb er nu voor 5 jaar genoeg van gegeten, gingen we om kwart voor 8 al rijden. Het waren heel veel km, en in Monument Valley en onze nieuwe slaapplek Moab is het een uur later dan in Californië. Dat heeft ook te maken met het feit dat we naar Utah gaan, officieel "De Bijenstaat", in de volksmond de Mormonenstaat. Maar ook de uiterst conservatieve staat (ze hebben allemaal op Donald gestemd) waar een groot deel van het grondgebied in handen is van de Indianen. Daardoor is dat deel gedeeltelijk buiten de federale wetgeving en de Mojave Indianen hebben dan ook het gebied van de monument Valley in handen. Het is dus geen Nationaal Park, de opbrengst van de bezoekers, en de onkosten zijn daardoor voor hen. Afstoffen hoeft niet, het wegdek is af en toe, tot genoegen van de medereizigers, een soort achtbaan in een pretpark, en schilderwerk alleen het kantoortje waar je je entreebiljet mag kopen. De rit er naar toe was lang maar ook mooi. Utah heeft volgens de reisleider de mooiste natuur, in ieder geval het is er groen, kijk maar op de landkaart; vlakbij de rivier. We deden nog een bezoekje aan een indianenwinkelcomplex en natuurlijk toeristenfuik, maar daar ben ik al jaren geleden tegen ingeent. Wel een mevrouw op het postkantoor die belgische connecties moet hebben: 3 postzegels voor Europa. De Jap er bij: tik tik tik, op scherm 3,60 (goedkoper dan in Nederland). Ik geef een briefje van 10 dollar en 2 x 5 cent. Paniek. Ze schuift de munten terug, weer op de Jap, en daar kwam dan het wisselgeld. Zo heb je in de VS allemaal veel munten op zak, zal wel door oom Dagobert komen, jawel de oom van de echte oom Donald. Veel munten voor het zwembad.
Naar het hoogtepunt van de dag: de vallei. De bus van onze Laura veel te groot voor dat terrein, en dan zou ze ook vanavond de bus moeten wassen, en houden de banden het wel.... Overstappen in een best comfortabel overdekte verzameling van bankjes met rugleuning, Er waren veiligheidsgordels, we hoefden ze niet te gebruiken: de federale politie mocht niet op het terrein, en onze premier deed het ook niet. Laat ik het kort houden veel mooier dan de Grand Canyon, je bent er hier veel dichterbij, en die rotsformaties aan alle kanten, in het zand... We zijn er ruim twee uur mee beziggehouden. En daarna hier naar toe, Moab in Utah... Onderweg nog opstopping. Iets verderop een auto in de laaiende brand, de vuurvechters kwamen, wel kleine auto met kleine watervoorraad. Wel eens een knoerthard rijdende benzinevrachtauto zien rijden: nou hier was het zo'n auto met water. Nog vrij lang blussen, zeker 5 minuten: de planten langs de kant hebben vannacht feest; Het resultaat de auto volledig uitgebrand, en de aanhanger waren ze aan het leeghalen. Ik denk om te kijken dat alles droog is gebleven. Bleek een verhuizing te zijn.....
Morgen ietsje later vertrek, we gaan naar de bogenvallei en de speciale 180 graden bocht in de Grand Canyon. Zijn we dan weer terug bij eergisteren? Nee de Grand Canyon is iets van 240 km lang.

• 06 Oktober 2019 - 10:01

Maria:

Prachtig verhaal. En heb je ook een lekker biertje kunnen drinken? Of is de drooglegging nog van kracht. Maria

• 06 Oktober 2019 - 20:14

Maike: