Los Angeles, Hollywood, Beverly Hills en museum - Reisverslag uit Long Beach, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Los Angeles, Hollywood, Beverly Hills en museum - Reisverslag uit Long Beach, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Los Angeles, Hollywood, Beverly Hills en museum

Blijf op de hoogte en volg Eugene

03 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Long Beach

Ik schrijf jullie dit bericht een dag later, omdat er op het schip geen wifi voorhanden was en daarbij een vrij laat terugkomst bij het schip. Op zich komisch geheel, er is een gratis shuttle dienst tussen de haven waar de Koningin in het water ligt en de overkant waar een boel restaurantjes zijn. Er naar toe was een korte rit. Ik nog vragen rijdt de bus van hier weer terug naar de overkant. Jawel jawel. Ik kom terug van het eten, er staat al een busje, bleek het dezelfde chauffeur van de heenreis te zijn. Maar de busrit was wel anders, lang doorrijden en toen pauze 20 min. Nog een ongeluk gehad met een passerende auto. Blikschade en een boel opwinding.
Dat Schip de Queen Mary vind ik een afknapper. Vanaf de kade een imposant geheel, heel veel keilbouten in de buitenlaag, maar diezelfde buitenlaag heeft met veel houtwerk binnen een dringende opkapbeurt nodig. De stoelen in de Art Decostijl versierde bar heeft geen stoel waarvan de zitting nog heel is en de hutten; je slaapt op zo'n schip in een hut, slechte verlichting, badkamer in de stijl van begin vorige eeuw, opgeknapt met nieuwe kranen stijl 50 er jaren vorige eeuw en vooral veel lampen die kapot bleken te zijn. Ik was blij dat we er vanmorgen weer op "verlof" werden gestuurd.
LA (Los Angeles) is een stad met een enorm grote uitbouw landinwaarts. Er is daar buiten het centrum alleen maar laagbouw, waardoor de stad als een inktvlek is uitgelopen landinwaarts. En door de afstand, en de files, doen de bewoners daar er iedere morgen meer dan 2 uur over om op het werk te zijn, en/of weer naar huis terug te keren. Blijven wonen in de oude stad is geen optie, vanwege de huren waarbij die van Amsterdam wel heel schril bij afsteken. Ik kom er morgen op terug toen we echt de stad uitreden.
Er is eerst een bezoek gebracht aan het financiële centrum, met ook het stadhuis en het concertgebouw en de opera, waar nog wel het portret van Placido Domingo op de gevel hangt. Er is ook nog een echt "oudste deel" nu een soort wijk voor de bewoners van Zuid Amerika. Op naar Hollywood, flink stuk rijden en de reisleider voor mij totaal onbekende namen noemen van filmsterren toen we langs die straat met de tegels met hun namen er in. Eén kende ik: Mickey Mouse.... En daarna staren naar die heuvel met de letters Holywood. In feite flink eind van de grote boulevard met al die filmstudio's. Op een foto met telelens is het woord goed zichtbaar, op de overzichtsfoto zo iets van iets wit op de achtergrond. Beverly Hills inderdaad een heuvel met mooi aangelegde straten, vaak aan weerszijden palmbomen en het huisje waar Marilyn Monroe dan haar afspraken met JFK had voor een partijtje canasta... Ja Ja ..
In de middag het Gettymuseum. Prachtig op een heuvel eerst helemaal door Getty gekocht en op de top kaal gemaakt, want ja Opa was al begonnen met het kopen van schilderijen, en Oma werd boos, want het werd te vol. Nou hangt alles in een complex van een aantal paviljoens op die heuvel. Drie Rembrandts, twee van John Stone, van leerlingen van Rembrandt en ook een van een schilder die ze blijkbaar allemaal kennen; in de zaal hingen nog meer schilderijen, maar iedereen was samengedrukt bij een in mijn ogen minder geslaagde Van Gogh. Ook nog andere kunst; een afdeling met alleen maar franse meubels, het lijkt wel Fontainebleau, met daarbij ook schilderijen uit de tijd van de Lodewijken en later Napoleon. Gegeten in Santa Monica, mooi strand, pier met daarop de toeristenmeuk, maar ook een grote winkelstraat met allerlei dure zaken, en ook daar of leeg of uitverkoop wegens we stoppen er mee. Doe ik ook voor vandaag.

• 03 Oktober 2019 - 09:18

Olga:

Ja ja, vergane glorie., daar was je toch op voorbereid?? Kijk er doorheen en dat Getty je heeft beroerd. Gr Olga

• 03 Oktober 2019 - 12:13

Sam Stijns:

Dat schip is natuurlijk vergane glorie, zijn wij ook bijna. Hoe was het Getty?

• 03 Oktober 2019 - 15:21

Rob En Annemie:

TIP Eugene! Neem een helikopter vlucht bij de Grand Canyon. One in a life time! AMAZING!!!

• 03 Oktober 2019 - 17:12

Jan:

Ik ben benieuwd naar je foto’s van de Grand Canyon. Veel plezier!

Tags: Los Angeles