Lima middag en avond 1 - Reisverslag uit Lima, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Lima middag en avond 1 - Reisverslag uit Lima, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Lima middag en avond 1

Blijf op de hoogte en volg Eugene

20 April 2015 | Peru, Lima

Het was een genoeglijke middag en avond. De gids en de chauffeur van de minibus kwamen ons om 12 uur ophalen voor een rit door de stad langs de Stille Oceaan naar een buitenwijk waar we eerst een zeer uitgebreide lunch moesten doorstaan. Doorstaan want de Pureanen eten blijkbaar grote hoeveelheden vlees bij de maaltijd. Voor ons is dat tot nu toe voorkomen, maar een stuk van het rund of het varken van naar schatting 400 g is normaal. Ze eten het niet allemaal op, de doggybag heeft hier ook zijn intrede gedaan, in de regel gaat meer dan de helft van het aangerijkte voer mee naar huis.
Maar het wordt dan wel voorafgegaan met iets zwaar alcoholisch, je zou kunnen zeggen hun variatie van de mojito (limoen, alcohol gestookt uit druiven (zal dus wel een soort grappa zijn) en opgeklopt eiwit. Heb me er alleen vanavond aan bezondigd (de helft van het gebodene) want velen van jullie weten dat ik na een glas of heel vrolijk ga worden of op handen en voeten de deur uit moet gaan. Ze hebben ook een rood soort sap, weet niet meer wat het is, maar in ieder geval alcoholvrij en dat is weer eens iets anders dan water of Cola.
We zaten in een klein knus restaurantje, maar verder in de tuin was een grote hal waar op zondag (vandaag dus) een soort een zo veel als u kan buffet wordt geserveerd. Inderdaad die brokken vlees en veel andere zaken. O.a. zoete aardappel....
Daarna het echte werk een wandeling door de grote winkelstraat, nog niet de eenheidsworst die we in Nederland kennen, maar wel al de beide hamburger firma s en de kippenconcurrent, veel apotheken annex parfumerie, daar zullen ze dus hun winst uit halen, en Bata schoenenzaken, dat zie je bij ons niet meer.
Aan het eind van de straat kwamen we uit op het grote plein (Plaza del Armas, zo heet het grote plein in iedere stad) met de kathedraal, het paleis van de Bisschop en dat van de President. Er was verder een soort volksfeest, ik heb wat foto s van de dames in klederdracht kunnen maken. De kathedraal: groot gebouw, niet uitbundig versierd van buiten, en als je binnenkomt een grote ruimte. Maar dan ik denk 10 zijkapellen, met de Spaanse barok op zijn hoogtepunt. Geen kitsch wel kunst maar wel niet volgens de hollandse smaak. Vier Mariakapellen met prachtig versierde beelden, maar die van ons in Mestreech blijft de allersjoenste oet de kloare. Gelukkig maar. En geen kaars kunnen branden, doen ze hier niet aan. Na de Kathedraal naar een groot franciscaner klooster. Na een aardbeving niet meer bewoond en er moet snel begonnen worden met de restauratie. De bibliotheek met boeken onder het stof en aan het vergaan, veel schilderwerk aan een opknapbeurt toe. Maar de refter, de kapel en nog wat zalen zijn werkelijk van hoge kunst. Heel wat beelden gezien die wel op de Tefaf zouden worden verkocht als ze daar zouden worden aangeboden. Allemaal 16e en 17 e eeuws uit Spanje, door de congregatie er naar toe gebracht.
Weer naar het hotel, even pauze en daarna wederom een grote rit, Lima is een stad met ik meen 4,7 of 7,4 miljoen inwoners (opzoeken als ik weer thuis ben), maar de benzine is hier spotgoedkoop.
Brengt mij op de rekenopdracht van deze reis (Riet doet buiten mededinging mee, zij krijgt nu al een 10) maar voor de Schipper en de 2e stuurman (hij heeft al wel vaarbewijs 2, ik moet 1 nog zien te halen), en de medelezers.
1 euro levert op 3,29 Sol (de munt van Peru)
1 gallon benzine 95 kost 13 Sol
Hoeveel kost 1 liter benzine hier in Euro s, en hoeveel procent is dat duurder dan de liter brandstof in Nederland bij een hollandse prijs van 1,65.
Het avondeten was in zo n zaal met veel plaats, voor toeristen, en op het podium volksdansen. Dat was niet hun versie van de klompendans, ook niet zoals het toegaat in Mexico (dat is echt top) zeg maar een mix van Mexico, Argentinie en de salsa dus dames maar ook de heren flink met de heupen wiegelen. Dat kunnen wij europeanen niet. Jammergneoeg gaan ze dan weer dames en heren ook op het podium zetten, en dan krijg ik schaamtevoel over me.
Ik ga nu slapen, morgenochtend om half 6 vertrekken we weer. De plaatjes van vandaag daar moeten jullie op wachten.

  • 20 April 2015 - 08:10

    Annemie:

    Nou de benzine is wel erg duur daar he. 4 euro ongeveer.
    Maar ik lees dat er goed voor je gezorgd wordt.
    Veel plezier en geniet ervan.

  • 20 April 2015 - 12:42

    Riet W.:

    Bedankt voor het uitgebreide verslag en de eer die je mij "aandoet" wat mijn "rekenkunst" betreft. Ik houd je in mijn vizier. Wat de benzineprijs betreft: is er in het grensgebied nog iemand die in NL tankt? Ik probeer in ieder gevall het kwartje van Kok terug te verdienen. En af en toe lukt het nog ook.
    Fijn dat je je kunt laten rijden, al ligt het natuurlijk ook aan de chauffeur. Nog veel genoegen en interessante verhalen wens ik jou en mij toe.

  • 20 April 2015 - 20:08

    Frans:

    Ha Eugène,

    Leuk omschreven én de drank, ach...... Wie rijdt er? Als de euro95 maar €1,02 kost, dan kunnen ze zeker wel met je omrijden.
    Dat scheelt meneer de apotheker al gauw 61,82% op de dure euro95 bij ons!!

    Geniet ervan, breek je hoofd niet over je rekenen, hahahahaha.

    Wie mag door naar de volgende ronde.

    Gr. Frans & Monique

  • 22 April 2015 - 18:02

    Jan De Lang:

    Voor de prijs van de benzine kom ik uit op een fractie meer dan €1,04 liter, en dus is die iets minder dan -37 % duurder. Maar ja, zo'n bus rijdt natuurlijk op diesel, dus heb je een niet relevante som opgegeven!

    Maar ik heb met veel genoegen gezien dat je het weer bijzonder naar je zin hebt!

    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 236567

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: