dag 9 Pagode bezoek in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu dag 9 Pagode bezoek in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

dag 9 Pagode bezoek in Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Eugene

12 Oktober 2018 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag in mijn eentje op stap, dus lopend, maar ook per tuktuk en een soort miniautobus, kris kras door de oude stad, het deel binnen de oude stadsmuur waar nog wat kleine restanten van over zijn (bijzonder minder dan in Maastricht, hoi hoi voor ons).
Onze vroegere, nu van fysiotherapie, Ben en zijn Ang hadden me dringend aangeraden (dat is dus BEVEL) de Zilverpagode vooral te bezoeken. En zo gehoorzaam als ik ben was dat het doel van het eerste bezoek aan een pagode. Bij de hotelreceptie met veel moeite een plattegrond meegekregen, het was er wel en ook gratis, maar zoals zo vaak er staat weer iemand aan de balie die er niet hoort te staan want hij/zij weet het antwoord niet op de vraag. Naderhand bleek dan ook nog dat hij verkeerd had aangegeven waar het hotel was, maar daarover straks.
De plattegrond was niet in verhouding getekend, de binnenstad lijkt klein maar de afstanden waren te groot om te lopen. Het begon al met die zilverpagode, die ligt namelijk niet in de binnenstad, dus daarvoor maar een tuktuk gecharterd, na veel onderhandelen de prijs bepaald en het was inderdaad een flinke rit, in een zijstraatje BOEM ZILVER.
In feite twee pagodes; een van zilver, en daarnaast nog een in de klassieke stijl gebouwd. Ik begon bij de zilveren, toegang was 'vrij duur' voor hier, maar ik kreeg er dan nog een fles water bij. Bleek bij het weggaan een soort heilig water te zijn, had het al opdronken, wellicht beter kunnen meenemen naar de voetmassage straks (dat is zeker hard nodig) het zal wel iets zijn net als bij Jomanda, ingestraald door een monnik.
Heb daar eerst eens onder een boom zitten genieten van het uitzicht en alle gelovigen die er komen offeren, een krans met oranjebloemen voor Ganesha, bosje bloemen voor de Boeddha, en drijfkaarsjes voor als je vandaag jarig bent. Ik vond het een beetje gek dat die bloemen buiten bleven liggen, maar wat bleek: Vrouwen mogen de pagode niet in. En wat is dat fijn als je man bent: binnen met mannen onder elkaar, geen vrouwen die selfies maken, en je kan nog met elkaar wat praten over de vorige Koning, zijn portret is namelijk ingegraveerd in een zijwand. Goed opgelet bij de gids, positief praatje over de Koning, en dan bedoelen we ZM Rama IX, ik weet niet of ik de naam van de twee jaar geleden Koning goed schrijf, de huidige Koning is Rama X. Helemaal gelouterd weer naar buiten en bij de naastliggende Pagode naar binnen, ook heel mooi.
Ik dacht toen dat ik wel lopend naar de binnenstad kon, maar er kwam een rood minibusje aan, stoppen. Ik dat ik naar de binnenstad wilde. Die mevrouw poogde mij over te halen om ver buiten de stad naar een veel mooiere pagode te gaan, maar ok voor 40 baht bracht ze mij naar de belangrijkste pagode van de stad. Een groot complex drie pagodes, een stupa verguld en daar ook weer biddende mensen en aan twee kanten een rij klokken en daar gingen ze dan allemaal op bim bam bommen.
Tijd voor ijskoffie binnen in een cafe, bijkomen van de warmte buiten, en bij de hoofdstraat. Dus ik dacht wel via die hoofdstraat terug te kunnen lopen. maar om de x meter weer een pagode, aan beide kanten van de weg. Heb nog nooit zo vaak op een dag mijn schoenen uit en aan gedaan. Bij de laatste pagode ook buiten de dagBoeddha's......... Ze zijn hier net zo bijgelovig als in Indonesie. Je hebt dus dagBoeddha's, voor iedere dag van de week een andere, 8 verschillende????!!! Ja 8 want je hebt er voor woensdag een voor van 6 tot 18 uur de dagBoeddha van de woensdag en de nachtBoeddha voor de andere uren. Het is hier belangrijk je geboortedag en het tijdstip goed te weten. In Birma bij de Schwedagonpagode kunnen jullie het ook nalezen.
En met toen maar met een tuktuk terug naar het hotel. Maar waar was het hotel nou, dat kruisje op de kaart staat niet goed. Heb me maar laten afzettten bij waar straks weer de nachtmarkt wordt gehouden, van daar is het kort lopen naar het hotel. Ik vond dat ik nu wel wat verdiend had: een ijsje, bij de McD, dat is hier ook al, hadden ze alleen de ijsjes, en er was ook een apotheek: Geen Caladryl lotion maar wel Meester opgelet: klinkt gek in de regel roept een Meester dat naar de leerlingen....Ik heb Tijgerbalsem gekocht de echte...Ook voor onze andere Indonesische schone, maar die leest dit niet meer. Kan iemand B. mailen dat ze echte Tijgerbalsem krijgt in ruil voor een potje rode Leeuwenbalsem (dat rode spul dat ze in het eten mengt). De Meester leest dit wel en Hij is de Meester dus ik kom het wel brengen.
En nu een douche, eten en weer pootje masseren.
Morgen fietsen, Ben, de andere voorzitter van de FFF, maar 30 km maar wel in de warmte, geen noemenswaardige hellingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 237218

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: