Xian, dag 4 - Reisverslag uit Xi'an, China van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Xian, dag 4 - Reisverslag uit Xi'an, China van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Xian, dag 4

Blijf op de hoogte en volg Eugene

15 Juni 2018 | China, Xi'an

De treinreis was een beproeving van 12 1/2 uur. Aankomst was 8.30 terwijl er aangekondigd was dat we zeer vroeg in de ochtend zouden arriveren en dan direct in het hotel ons ontbijt kregen. De reis was in vierpersoonscoupés, nauwelijks plaats voor de tassen/koffers die niet onder het onderste bed konden worden geschoven, en die krengen hebben tegenwoordig wieltjes...… Ik dus nog proberen uit te leggen dat die bagage plat moest liggen want de trein gaat ook wel eens rijden.... Belgen dan weet je het wel, die moeten dat eerst daadwerkelijk meemaken.. Dit is Geen Belgenmop, kan wel als zodanig gebruikt worden.
Aangekomen op het station stond de gids al op het perron met kruiers voor de bagage, naar het hotel, happen, maar geen kamers, die moesten nog gepoetst worden. Dus maar de bus in voor een rit naar het terracottaleger. Dat is aangetroffen nogal ver buiten de stad, en omdat men nog niet wet waar de keizer zelf is begraven is het na de ontvangsthal wederom een stuk lopen door een aangelegd park. De opgegraven delen zijn overkapt in drie hallen te bewonderen, en de bekendste voor ons met al die soldaten blijkt een hal te zijn waar nog minder dan de helft inmiddels is geopend. Heel indrukwekkend allemaal en ook voor de liefhebbers een paar beelden in vitrinekasten om te fotograferen van dichtbij.
Daarna weer eens happen, met fantastische verse noedels en soep. Ik meteen twee kommen, dat is dan met stokjes slurpen; ja dat mag/moet in China. De medereizigers (nee geen Belgenmop) keken, ik nog zeggen ga het nu pakken het zijn versgemaakte noedels, nee hoor; tja en toen zij dan ook durfden was het O P.
Naar Xian terug en museum...… laat dat nou zo druk zijn dat de wachttijd meer dan een uur was. Toen maar naar de Grote Moskee (was voor morgen op het programma). Een Moskee in China: Xian was het einde van de zijderoute. Is een mooi complex en wat het nog leuker maakte om er te komen moesten we door een ouderwetse gezellige winkelstraat, er was zelfs Durian te koop, maar nergens bordjes gezien dat je geen van dat stinkende lekkers mee naar binnen mocht nemen. Misschien ruiken de Chinezen het niet... Na het eten nog een mooie show met dito dames, maar ik heb het half slapend doorgezeten, was blij dat we daarna direct naar het hotel gingen.

• 16 Juni 2018 - 19:50

Annemieke De Smet:

Líeve neef wat een super reis geniet dezestaat boven aan mijn lijstje!!!!!

• 10 April 2023 - 15:00

Elly De Vrind :

Beste Eugene,

Hartelijk dank voor deze herinneringen aan je reis door China.

Ik heb stiekum ook de andere verslagen van die reis bekeken !

Daarna mijn eigen verslag erbij gehaald van mijn China reis in 2007 en gezien, dat er niet zoveel veranderd is in 2018. Hooguit wat minder druk.

groeten van Elly

• 10 April 2023 - 19:47

Olga Gaykema:

..... ik dacht even, wat doe jij in godsnaam in 2023 in China, maar gelukkig het is je gechreven verslag van toen wat nu dan een waardevolle herinnering is.

Heel leek om dat nu te lezen.

Hartelijke Paasgroeten uit Maastricht, Olga