Beijing, dag 3 De Muur - Reisverslag uit Peking, China van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Beijing, dag 3 De Muur - Reisverslag uit Peking, China van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Beijing, dag 3 De Muur

Blijf op de hoogte en volg Eugene

15 Juni 2018 | China, Peking

De Chinese Muur, die ondanks alle fabeltjes NIET vanaf de ruimte te zien is, maar als je er staat is het een ongelofelijk groots geheel. We zijn niet geweest waar ik zo 30 jaar geleden was, een deel van de Muur op kleine afstand van Beijing, maar op 160 km, daardoor ruim twee uur rijden, naar Jinshaning. Onthoud die naam als jullie zelf naar China gaan. Het is duidelijk een hotspot in wording. Na de afslag van de grote autoweg bleef de weg breed en bij aankomst bleek er zelf een heuse parkeergarage te zijn om de bus in de schaduw te kunnen parkeren. En na wat lopen, langs een soort winkelcentrum in aanbouw kwamen we bij een kabelbaan, type de gondel waar je al 'rijdend' moet in- en uitstappen. De twee Zwitserse dames deden het voor en wij twee aan twee er achteraan. Boven aangekomen en weer uit de gondels gestapt: er was een lange 'landingsbaan' begon de pret meteen: een goed aangelegd pad met af en toe wat treden gaf uitzicht op de Muur. Daar aangekomen kan je via een trap op de Muur klimmen en direct een van de Wachttorens bekijken. Was er wat later dan de rest van de groep door het maken van foto's, ze hadden al een grote zak met caketjes gekocht als caloriebron want er was al besloten om over de muur naar een volgende wachttoren te lopen waar je dan weer naar beneden de berg kon lopen. Zij al weg via een steile trap ik er achteraan maar kon toen even niet verder: geen trapleuning, en daar sta je dan nog drie treden en hoe kom ik er uit. Gelukkig was er een helpende hand boven en daar stond ik dan: geen weg terug, dus maar verder. Was mooi, eerste deel nog goede wegbedekking, later stukken minder, ineens een gat: daar was een soort vluchtweg naar beneden, weer steil omhoog, wat steun aan de muur en zo kwam ik dan ook bij de volgende wachttoren, waar we weer naar beneden konden, en via een andere weg de berg af: keurig aangelegd, het gaat een grote toeristen attractie worden, alleen de vier traptreden per keer hadden er beter vijf kunnen zijn, moest er een voor een van af, was ook al flink moe zodat de rest van de groep beneden wel even heeft moeten wachten. De parkeergarage was inmiddels al voller dan toen wij er aankwamen, maar de passagiers die daar mee waren aangekomen moesten nog naar beneden zien te komen.
We hebben er nog gegeten en weer terug naar Beijing, waar we na het ophalen van onze bagage bij het hotel naar het station werden gebracht voor de nachttrein naar Xian. Veel controle bij de ingang van het station: paspoort en treinkaartje laten zien, en dan net als op vliegveld kijken welk perron, maar ook welke wachtkamer. Vanuit die wachtkamer net als bij een vliegreis, controle en dan maar lopen en de roltrap af en daar staat dan een heel lange trein. Wij hadden de eerste wagon achter de locomotief. De treinreis staat bij morgen....