1e dag Inle meer - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 1e dag Inle meer - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

1e dag Inle meer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

10 Februari 2012 | Myanmar, Naypyidaw

10/2
Hoera hier ook internet en sneller dan in Bagan. Maar geen wifi dus ik stuur nog geen foto's mee. Dan houd ik jullie dus mooi mee aan de lijn, want na mijn thuiskomst, dat is al weer over 5 dagen, ga ik dat allemaal doen.
En dan ook eens uitzicht uit mijn slaapkamer, want dat is hier een heel mooi uitzicht: Bougainville, Kerstster (nu bijna uitgebloeid) en het Inle meer.
Maar ik begin bij vanmorgen, om 5 uur weer op, we vertrokken maar 5 min te laat, dat is een prestatie hier met deze groep, en naar het vliegveld. Chaos compleet, nog meer vluchten dan vorige week uit Yangon, maar ook hier weer, met stickers kom je een heel eind. We hadden in zoverre geluk dat er bij de vliegmaatschappij waar wij mee vliegen nog geen rij voor de incheckbalie stond. Alles was door hen al voorbereid: 25 instapkaarten, was toch allemaal vrij gaan zitten waar U wilt, en de kruiers stonden al bij de bus om de koffers op hun karren te zetten.
Het vliegtuig bracht ons eerst terug naar Mandelay in 30 min, over de weg was het met tussenstops en overnachting 1,5 dag, daar 20 min wachten, het grootste deel van de reizigers was uitgestapt en met nieuwe reizigers het toestel weer vol en toen weer 25 min vliegen om hier bij het Inle meer aan te komen.

Het is een soort bergmeer, ligt op 1100 m, en is een beetje te vergelijken met het Graatjesmeer; Utrechts voor Gardameer.

Bergen, niet zo hoog als in Italië en ook lang 20 km en toch wel 6 km breed.
We zitten op 11 uur (van de landkaart) en zijn vanmiddag met 5 bootjes (piroges) met een soort van staafmixer als aandrijving het meer op geweest, naar het zuiden voor het bekijken van de Ile flottantes. Ik schrijf dat in het Frans betekent drijvende eilanden wat het ook zijn, maar is ook een dessert in Frankrijk. Die eilanden maken ze van groenwierprut die ze van de bodem opscheppen. Het meer is nu niet zo diep, max. 2 m en dat gooien ze op gevlochten bamboematten en na een tijdje kan je er groente op verbouwen, en na een paar jaar ook op lopen. Het woongebied is een soort kruising tussen Giethoorn en Venetië. Ze racen met de piroges door een "Canal grande" tussen de huizen. Daar ook gegeten in een restaurant op palen, en toen natuurlijk de toeristenval: dit keer zijdeweverij. Nou dat doen ze in Laos beter, dus ik had zelfs geen moeite om toch maar iets te kopen. De dames natuurlijk weer wel, enkele mannen zijn de wanhoop nabij, ze kwamen me smeken om als vrouwlief kwam vragen of het mooi stond, meteen te roepen van niet. Een geluk voor hen in Birma worden geen creditcards geaccepteerd, dus de mannen kunnen dit keer wel zeggen dat het geld op is. Vanmorgen op het vliegveld werd er dan ook weer rijkelijk gewisseld.
Na de zijde nog even bij een sigarenfabriek gestopt: daar heb ik er 12 van gekocht, vreselijk duur natuurlijk, dus iedereen die wilt mag er een komen halen, maar niet bij mij oproken.
En vanavond in het restaurant van het hotel een frans menu, de beheerder is een Waal, dus alles is hier wat Europees. Het hotel is werkelijk prachtig, bekijk het maar op internet Inle Lake View resort.
Tot morgen.


  • 10 Februari 2012 - 15:50

    Eugene Hardy:

    even een reactie van mijzelf. De reacties van degenen die schrijven zie ik als jullie ze ook kunnen zien. Maar er zijn ongeveer 50 personen op de verzendlijst, en ik zie dat ik zo 60 bezooekers per dag trek (ik kan dat zien op een hulpprogramma) dus dan denk je waar blijven ze nou. Ik zit nu te typen op een toetsenbord met birmaanse lettertekens, en klein de westerse. Gelukkig leren blindtypen, leve de Mulotijd wat dat betreft, en dan denk je als je ziet maar 1 reactie (natuurlijk van Riet W) waar doe ik het voor. (ja om een dagboek te maken, en dat is het leuk om later reacties te krijgen, zelf meelezers uit Ecador) hebben gereageerd (ik ook bij hen)

  • 10 Februari 2012 - 17:30

    Jan De Lang:

    De verhalen maken duidelijk dat Birma een heel interessant land is met ongelooflijk veel erfgoed. Zij maken ook duidelijk dat je het bijzonder naar je zin hebt. Goed om te weten! De tijden van opstaan zijn gewoon onchristelijk, maar kennelijk vind je dat niet erg.
    Als je weer thuiskomt, vriest het waarschijnlijk niet meer.

  • 10 Februari 2012 - 21:04

    Riet W.:

    Lieve schrijver van het onderstaand artikel.
    Ik ben laat vandaag en dat heeft 2 redenen, één heel droevige en één waar half Nederland zich momenteel over opwindt. KPN heeft grote problemen en ING ook weer. Mijn webmail is dicht en ook Outlook is niet te openen. Ik heb wel 20 x geprobeerd en nu is het eindelijk gelukt. Maar in de tussentijd heb ik nog eens alle foto's en artikelen bekeken en gelezen want het is hier nog steeds koud en glad.
    Er was voor jou en je medereizigers weer volop werk aan de winkel vandaag. Ik wacht op je foto's en op je volgende berichten. Groeten van Riet.

  • 10 Februari 2012 - 21:07

    Riet W.:

    Ik bedoelde natuurlijk bovenstaand bericht. Wanneer je terug bent heb ik nog iets goed te maken met je. Waarvan Akte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 236677

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: