Bagan 3e dag - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Bagan 3e dag - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Bagan 3e dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

09 Februari 2012 | Myanmar, Bagan

9/2
Toch nog gelukt om verbinding te krijgen, het is 'pas' 22 uur en normaal lukt het om deze tijd nog niet.
Vanmorgen om 5 uur op, om naar de zonsopgang te gaan kijken vanaf een Pagode op 10 min lopen van het hotel. Van de groep van 24, gingen er slechts 6, allen mannen mee. De klim naar boven naar de 5e omgang was niet alleen zwaar door de steile trappen, maar ook omdat er geen trapleuningen waren. Gisteravond bij die Pagode was dat wel het geval. Kortom met af en toe wat wringen, de rugzak zat dan bijna klem in een nauwe doorgang, stonden we boven. Eerst nog alleen, later met wat Amerikanen en toen het eigenlijk al voorbij was kwamen de Jappen, want die heb je hier dus ook al; denk maar aan de spoorlijn met die naam van dit land.
De zon kwam wel op, maar niet zo'n mooi rode hemel als we hoopten. Wat we wel zagen wat beloofd was, doordat we heel hoog stonden, we steeds meer stupa's en Pagodes zagen opkomen uit de lichte grondmist. Onvoorstelbaar hoeveel "voorwerpen' er hier in deze vlakte staan (> 2000!!).
Na het ontbijt één grote Pagode bezocht, waar niet gefotografeerd mocht worden ivm met de 5000 schilderingen (> 1000 jaar oud) met het leven van de Boeddha. Daarna naar een klooster met nog wel wat goud op de koepels, maar het meeste bladgoud is weggesleten, waardoor het een mengsel van rood en goud is. Restauratie is dringend nodig. Ook hier naar boven geklauterd, de dames moesten ook mee, ze konden een beetje zien wat ze gemist hadden deze morgen. Bij dit klooster ook nog een boerendorpje, daar naar de oogst, de koeien, en de echte scharrelkippen gekeken. Daarna weer naar een klooster met maar vijf monniken. Ze komen hier om drie maanden te mediteren in grotten, te vergelijken met de mergelgangen in Zd Limburg, en ik moet herroepen wat ik gisteren schreef over de monniken hier. De (oude) monnik die op wacht zit voor bezoek,voor goede raad en een zegen, kreeg van ons een enorme donatie, waardoor de gids moest vertellen wie we waren. Kortom een zegen voor ons, de reis en ook voor jullie. Doe er dus je voordeel mee. De monnik vertelde ook nog van zijn meditatieleven hier en ik heb er een bijzondere foto van kunnen maken. Bleek ook beetje ziek te zijn, jullie begrijpen ik heb altijd medicijnen bij me, en ook de meneer van die fabriek van Riet in België had wat mee, wat we via onze reisleidster aan de monnik hebben kunnen geven.

Na het eten, was ook een voorstelling op zich, ze brachten het eten in een soort optocht naar het terras en daarbij mooi opgemaakte schalen, daar krijgen jullie tzt dan nog wel foto's van te zien, was het siësta. Om half 5 met koetsen nog door een stuk van het gebied met alleen zandwegen waar enorme Pagodes staan, zodat we die op de foto konden zetten.
En nu koffer inpakken en morgen weer om 5 uur op en met het vliegtuig naar het Inle meer. Hopelijk daar beter internet contact.
En nu maar hopen dat er wat reacties zijn, gisteren maar 1 van mijn trouwe Riet W, de anderen lezen alleen maar, want ik zie dat er dagen zijn met 60 bezoekers????!!!!

• 09 Februari 2012 - 18:39

Marijke:

Wat lees ik nu, ik geef bijna iedere dag commentaar en het laatste nieuws uit nederland. De elfstedentocht is helaas afgelast. Nu op naar Carnaval. Raar dat je mijn reacties niet door krijgt, of lees je ze niet.
    geen nieuws verder hier. na het weekend schijnt het iets minder koud te gaan worden.
    Marijke

• 09 Februari 2012 - 18:53

Riet W.:

Ben ik nu weer de eerste "reactionair"?
    Eugène, ik had je vandaag niet verwacht, toch maar even kijken. Zo te zien is het weer een drukke dag geweest. Ik smul van je beschrijving van de gouden pagodes in de witte nevel en ben benieuwd hoe je dat op de plaat heb gekregen.
    Waren het vroeger de Duitsers die je overal tegenkwam, sinds het einde van de vorige eeuw kwam de bevolking van Japan op het glorierijke idee om de wereld deze keer vreedzaam te verkennen.
    Ik zie het voor mij hoe je in een koets over de zandweg rijdt. Heb je ook gezongen van het karretje over de zandweg. Vraag eens aan je Franse medereizigers of zij dit liedje ook kennen als je weer door paarden door het mulle zand wordt voorbewogen.
    Als je dit leest, ben je weer een eind verder.
    Wacht op je volgende verslag. Riet.

• 09 Februari 2012 - 19:03

Ingrid Schefman:

hallo dhr. Hardy,

ook ik heb gisteren een reactie geschreven op het reisverslag, jammer dat U het niet gekregen heeft.
    maar ik geniet elke dag van de reisverslagen, hopelijk komen er snel weer fotos bij want deze zijn prachtig mooi.
    groetjes Ingrid

• 10 Februari 2012 - 07:34

Wout:

een van de 60; ben benieuwd naar je foto's. Ik hoop dat er een paar van hetzelfde kaliber bij zitten als je foto met de sjerp. Die vond ik geweldig en inspireert me om te schilderen.