Bagan 2e dag - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Bagan 2e dag - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Bagan 2e dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

08 Februari 2012 | Myanmar, Bagan

8/2
Eigenlijk de eerste dag van het bezoek. Vanmorgen na een zeer uitgebreid ontbijtaanbod te hebben voorgeschoteld gekregen, en toch maar gekozen voor de soep met sliertjes. Alleen is het hier wat minder lekker dan in Viet Nam en Cambodja dus morgen kies ik maar iets anders. Ik bedenk me nu ook dat ik 2 dagen geleden in Monywa in het hotel dim-sum kon kiezen (chineese pasteitjes, niet de reisclub van de vorige keer) en in een van die zaken zat een stuk zwart ei (zie de reis Cambodja Laos, in Vientiane), nou ik kan je zeggen zo iets uitgesproken vies heb ik nog nooit gehad, die Mevrouw de gids had het al heel beleefd gezegd dat zij het ook niet lekker vond.
Maar na het ontbijt eerst naar de markt: het bekende aanbod van veel groente, fruit, kruidenierswaren e.d., allemaal wel georganiseerd maar toch erg rommelig: doet het wel goed op de foto's. De vis en vlees was wel apart, het stonk er niet en geen vliegen, en de visdames waren zeer bedreven in het fileren, ont-ingewanden e.d.. Natuurlijk allemaal zoetwatervis, maar er zaten wel hele grote tussen, ga toch maar niet in de rivier zwemmen.
Daarna naar de plaatselijke gouden Pagode, minder indrukwekkend dan zijn neef in Yagon, maar wel mooi, al kon je doordat er veel minder goud op zit, wel de stenen zien waarmee het geheel is opgebouwd. Daarna is men een uur bezig geweest met lakwerk kopen. Ben geeneens mee naar binnen geweest, heb de reisleidster/gidse wel verteld dat het zo niet gaat, bij iedere stop en afgesproken retourtijd, of het vertrek 's morgens, is 'men' altijd wel te laat, gemiddeld een kwartier later. Het heeft niet veel geholpen, ze durft het gewoon niet, want vanavond voor het eten vertrokken we ook weer 10 min te laat. Vanmiddag na een siesta, het is hier 's middags gewoon te warm, alleen deze Hollander ging foto's maken, want we hadden tot dan toe alleen maar die gouden Pagode rustig kunnen aanschouwen, en voor de rest overal langs gereden, en de wegen zijn hier goed, dus met zeker 50 km/uur en dat is voor hier reuze snel. En vlak bij het hotel liggen toch al gauw een 30 -tal 'voorbeelden' kan zijn een 'kerk' een 'kapel' en 'wegkappelletje' of gewoon een kleine stupa. En daar wat foto's van gemaakt, jullie moeten t.z.t. toch ook kunnen zien wat jullie gemist hebben. Vanmiddag een enorme Pagode bezocht, de Ananda-tempel, gebouwd in een grieks kruis, en in de vier zijden dan ook 4 x een reusachtig Boeddhabeeld, en natuurlijk in goud.
4 Beelden want er zijn in het Boeddhisme 4 Boeddha's geweest, waarvan degene die wij dan allemaal kennen, van oorsprong een Prins uit India, de 4e is en het wachten is op de 5e Boeddha.
Bij de Historische Boeddha uit ons tijdperk (zo wordt Hij hier omschreven) worden op de beeldjes aan Zijn voeten nog steeds bladgoudoffers geplakt.
De beelden worden er niet mooier op. We hebben vanmorgen wel geofferd, een zestal zeer jonge monniken kwamen met hun bedelnap langs, ze hebben allemaal snoep gehad, hebben ze ook eens wat anders naast de rijst onderin, en wat ???? in kleine metalen bakjes. Er lopen hier trouwens ook nonnen rond, in het roze, en een soort lap over hun (kale) hoofd; zal Wilders dus ook wel niet goed vinden, als die dames ook in Holland komen, ze zijn zeer vriendelijk de nonnen, de monniken heb ik gisteren al verteld.
Na de Ananda de Shwesandan Pagode beklommen, zeer steile trap, om vanaf de vijfde galerij de zonsondergang te volgen. Die ging wel onder, anders hadden jullie vanmiddag geen licht gehad, maar niet als een rode vuurbal, dus jammer en geen mooie foto van kunnen maken.
Morgen om 5 uur op voor de zonsOPgang, en verder een drukke dag.

• 08 Februari 2012 - 17:57

Riet W.:

Hallo Eugène,
    Kom ik net terug van mijn stamrestaurant, heerlijk gegeten en vlug kijken of je er al bent. En ja hoor, mooie beschrijving van alle bezienswaardigheden. Van veel goud dat er blinkt en van al datgene dat wij moeten missen en gelukkig via je berichten kunnen volgen. En wat lees ik dan ook nog, iets over zwarte eieren met een geurtje die de gids ook niet lekker vindt! Ik dus ook niet! Dacht jij ook aan het oerhollandse gezegde: "geef mijn portie maar aan fikkie"?
    Morgen hebben jullie weer een vroege en drukke dag en wanneer ik niets van je "hoor en zie" zij je dat bij voorbaat vergeven, maar ik zal je missen en wel aan je denken. Dan kijk ik nog eens op internet. Tot de volgende keer, Riet.

• 08 Februari 2012 - 20:02

Diana:

Hallo Eugène,
    Het ziet er weer prachtig uit allemaal.
    Wij trotseren kou om in Maastricht te komen.
    Morgen een fijne dag
    Groeten Diana

• 08 Februari 2012 - 20:58

Sam:

Beste,
    Eigenlijk valt het me nog mee dat je zo veel kan internetten. Ik weet wel dat de huidige machthebbers de deur van het slot hebben gehaald, maar ik had er geen idee van dat ze de deur zo ver hadden open gezet. Jouw beschrijvingen zijn kleurrijk als altijd maar ik mis een beetje de vrolijkheid die jouw vorige reizen wel aanwezig was. Wellicht dat we dat straks inhalen met de foto's van de bruiloft of de rose nonnetjes. Hoewel, de rose/oranje Hara Krishna's van Amsterdam hebben mij nooit aan het lachen kunnen krijgen, niet eens een glimlach.
    Hoe is deze keer jouw reisgezelschap? De aanwezigheid van zeurpieten is reeds genoteerd, maar wat is het profiel van de andere badgasten? Zijn er weer van die profiteurs die 's avonds bij jou kijken naar die dingen wat ze (met enige, maar blijkbaar teveel, moeite) zelf hadden kunnen beleven?
    Ik ben overigens benieuwd naar het rapportcijfer van deze reis.
    Groeten Sam.