Van Monywa naar Bagan - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Van Monywa naar Bagan - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Van Monywa naar Bagan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

07 Februari 2012 | Myanmar, Bagan

Vanmorgen vroeg vertrokken met de bus, na 500 m stop: er was een bruiloft. Dus wezen kijken, de bruid en bruidegom en de ouders gefeliceerd en op de foto en allemaal geld gedoneerd voor de cadeauberg. De gasten nemen allemaal cadeaus of geld mee, aan de ingang zitten enkele dames en mooi en lief te wezen en nauwkeurig te noteren wie er een cadeau heeft gegeven. Uitgepakt wordt er niets, dat is hier onbeleefd. Dat gebeurt als je weer thuis bent. Wat je wel ziet gebeuren dat er iemand steeds geld komt tellen. Waar ik al die wijsheid vandaan heb: in het hotel in Rangoon waren er tegelijkertijd 3 recepties, dus dan ga je vanzelf wel even opletten.
Maar we moesten dan toch tenminste mee naar binnen en kregen allemaal een paar bloemen, een sigaret (!!!) en een waaier met het portret van het Bruidspaar. Wij moesten blijven van hen; nee we moesten weg, want we wilden toch ook het land zien en naar Bagan.
Na een uurtje rijden stopten we langs de weg. Je kon al een grote Stupa zien, en één vergulde Pagode: het bleek een veld te zijn met wel vijftig van die zaken. Eerlijk gezegd waren de stupa's uit baksteen en niet verguld en dus ook van oudere datum; vanaf de 15e eeuw, en eigenlijk veel mooier. Er bleek een heel dorp te zijn met een 'winkelstraat' aan stalletjes, en op de hoek een 'winkel in kantoorbenodigdheden' zou het bij ons heten: we konden er schriften en een heuse voetbal (nou ja van kunststof) kopen om daarmee de Juf van de dorpsschool blij te maken.
Eén Juf voor 2 klassen; zij had de allerkleinsten.
Daarna weer bus, tot de rivier, want daar lag een boot die ons naar Bagan heeft gebracht. Wat te laat de aankomst: de zonsondergang bij de grote gouden pagode gemist, maar wel gezien op het water van de rivier. In de groep zijn nu weer zeurpieten, ze kwamen of ik wilde stemmen. Waarop? Nou of we niet wat minder pagodes en zo konden bezoeken, want ze wilden ook aan het zwembad zitten bij het hotel. Nou ik dus niet, en gelukkig ook anderen, niet van de groep Bretonners; maar de zonsopgang bij een andere pagode is nu maar naar overmorgen verplaatst.
Het is hier prachtig, wat ik gezien heb tijdens het korte stuk van de rivier naar het hotel, al meer dan 30 stupa's, tempels e.d. Soms vlak naast elkaar.
Ook een mooi hotel, alleen het internet werkt niet, ben nu al meer dan 20 min bezig om dit door te sturen en het is al laat op de avond.
De verhalen houd ik dus maar kort en foto's jammer dan, want dat kan ik nu niet plaatsen, er is hier geen wifi en ik ga het niet op een openbare computer zetten.

• 07 Februari 2012 - 17:21

Riet W.:

Ja, het is deze keer niet zo gegaan zoals jij en wij dat zouden willen. Maar wij zullen ons geduld "geduldig" bewaren. Het is een mooi resort zo te zien, zeker om 3 dagen te verblijven. Nu hopen we voor je dat de excursies naar tevredenheid worden uitgevoerd, want wij zijn zeer benieuwd naar de beelden van zoveel goud. Hopelijk met een goede wifi.
    Tot morgen, Riet.