Zondag is in deze tour een rustdag - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Zondag is in deze tour een rustdag - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Zondag is in deze tour een rustdag

Blijf op de hoogte en volg Eugene

26 September 2022 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag, zondag: een vrije dag. Ik had het gelezen in het programma, en daar ik in deze stad al vaker ben geweest, ervoor gekozen om een voor mij 2e keer bezoek te brengen aan de voormalige Federale, dus het gehele USA, niet de Staat Californië alleen, gevangenis voor de zware jongens en zij die elders vluchtpogingen hadden gedaan. In 1981 was ik hier ook al, toen met een klein bootje naar het eiland, nu grote boten, ik schat zo'n 600 passagiers, vanaf een heuse pier in de haven van SF. Kwartiertje varen, op het eiland voor hen die er geen zin in hadden om de klim te voet naar boven te maken, een shuttle bus. 5 maal een helling van ik schat 10 %, en boven werkelijk weer heel amerikaans opgezet, allemaal pijlen audiofoons, zelfs in het Nederlands!!. Zodat je een beetje kon begrijpen wat er binnen nou te zien is. Hokken als cel, 3 m diep, 2 m hoog en ik meen me te herinneren 1,60 m breed. Een vast bed, ze sliepen met het hoofd bij de tralie voorkant, twee korte planken in de muur om op te zitten en een 'tafeltje' en een wc pot. Mijn cel in de Bijlmer was een stuk geriefelijker, echt matras, gepandserde ruit, ik kon de trein en metro zien langsrijden, een wastafeltje en toiletvoorziening en een heel dikke deur om de cel in te komen en te verlaten.

Er zullen nu nieuwe lezers zijn die denken altijd al gedacht die heeft in de nor gezeten, jawel een nacht, maar lees het maar na in de serie Chinareis, het was de eerste nacht van de reis al raak. Ik in de Bijlmer.

Was toen een hotel.....

De gangen met aan weerszijden cellen, 3 etages, isoleercellen daar zag de gevangene dus werkelijk niets en dat maximaal 19 dagen. Er was een bibliotheek, eetzaal, dan mochten ze even de cel uit, luchtplaats maar dan moest je al weer een zoete jongen zijn. En ook nog iets gezien voor als er bezoek was.

Dan was het rond, weer naar buiten, natuurlijk weer een shop, en ook weer met het treintje naar beneden aansluitend met de boot en ik was weer op de vaste wal.

Gauw in de tram gestapt, er bleek naast de kabeltram, nu alleen nog voor toeristen voor maar 7 dollar per ritje, ook een gewone tramlijn te zijn, voor 1,50 dollar. Geen politie achter me aan, van die moet ook hier nog zitten, ben keurige jongen geweest, en in hotel in slaap gevallen, van daar nu pas op woensdag het verslag.

• 29 September 2022 - 15:54

Rob Franssen :

Wist niet dat je in de bak hebt gezeten. SF I love it. Heb er de Marathon jaren geleden gelopen. Geniet!