van Mandalay naar Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu van Mandalay naar Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

van Mandalay naar Monywa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

07 Februari 2012 | Myanmar, Monywa

We vertrokken uit Mandalay, jammer genoeg niet de heuvel bij de stad bezocht, de pagode daar gebouwd was voorspeld door de Boeddha, maar direct de stad uit, en via een tolweg naar een heuvel met inderdaad wel een mooi uitzicht vanuit een soort Boeddha Disneypretpark: alle mijlpalen van het leven van de Boeddha waren zelfs voor niet boeddhisten te begrijpen. Onderweg was er nog een haltestop bij een duidelijke bus stopplaats. Veel vrouwen met handel op hun hoofd om het de passagiers te verkopen. Na een lange rit, met veel problemen bij de tolwegposten: de bus was te zwaar, en daardoor een duurder tarief. Wat de chauffeur dan weer bestreed, het zou zelfs zo zijn dat sommige weegplekken op die manier wat extra willen 'verdienen', kwamen we voor de middag dan in de volgende halteplaats, Monywa.
Na de lunch naar de rivier, daar met een pontje naar de overkant, waar kleine vrachtwagens stonden. Zes personen in de laadklep en ruim een uur, een afstand van 22 km rijden naar de volgende bezienswaardigheid de Grotten van Powing Taung. In de rotsen zijn grotten gemaakt: soms een nis met één Boeddha beeld, vaker hele diepe inhammen met diverse beelden. Daar dit ook weer voor de Boeddhisten een bedevaartsplaats is, ook veel geld vragende monniken. Deze zijn hier heel wat agressiever op dit punt dan in Bhutan: een monnik had zelfs een tarief vastgesteld: 1 dollar. Onder het mom van "kinderen die vragen worden overgeslagen" ben ik doorgelopen. Het werd wel steeds drukker, we waren nl door de vrachtauto's hoog op de berg afgezet, en liepen langzaam naar de ingang van het complex toe. En tussen de lokale bevolking ook al toeristen. En inderdaad souvenirverkopers, een heuse markt en eetstalletjes met een bus parkeerplek. We hebben geboft met de looproute: hoog op de helling komen de toeristen al niet meer, en wij konden met de vrachtauto's weer snel weg rijden, naar de rivier, de pont en het hotel.
Ik sliep op het terrein vrij achteraan in mijn bungalow. En ieder Nadeel heeft ook daar een Voordeel. De volgende morgen bleek het deel van de groep die vooraan hadden geslapen al heel vroeg gewekt te zijn door boeddhistische citaten via luidsprekers. Ook in dat geloof blijkt men van deze geluidsversterkingsmethode gebruik te maken om de gelovigen aan te sporen tot gebed. We zouden het nog een paar ochtenden en avonden mogen aanhoren...
En Anneke P, mijn peetzus, gefeliciteerd met je verjaardag.

• 07 Februari 2012 - 17:09

Riet W.:

Hallo Eugène,
    Vele malen tevergeefs "geklikt"! Maar gelukkig, vlak voordat ik in de keuken ging kijken of er iets eetbaaars te vinden was, kwamen je berichten. In die tussentijd heb ik natuurlijk via internet nog eens het een en ander bekeken. Ook je mooie hotels gezien, ik hoop dat je een zwembroekje hebt meegenomen om uitgebreid de stof af te spoelen die je via een open vrachtwagen hebt opgedaan.
    Maar ... reizen in luxe is niet altijd interessant en jij hebt heel wat gezien en beleefd. En Boedha heeft nu ons aller aandacht.
    Tot de volgende keer, Riet.

• 07 Februari 2012 - 21:03

Anneke:

dank je wel.
    veel plezier en geniet lekker van je mooie reis.