Naar Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Naar Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Naar Mandalay

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

05 Februari 2012 | Myanmar, Mandalay

Dat was vroeg opstaan, 4 uur, want het vliegtuig ging om 6.15 uur. Eerst toen ik beneden was nog een probleem van gisteravond oplossen. Door misverstand, de aanvang van het avondeten was verplaatst, en ik was niet gebeld, zat ik er alleen. En na afloop kwamen ze met een rekening, Ik vertellen dat dat inbegrepen was, antwoord is dan Yes (of te wel ikke niet snappe) daarom ik heb maar betaald en de reisleidster/gids heeft het vanmorgen geregeld: geld weer terug. Ik hoorde van de reisleidster dat de groep Bretonners het zelf bedacht hadden om vroeger te gaan eten en vergeten waren mij te laten bellen, het wordt dus goed uitkijken met die lui.
Op het vliegveld een drukte van belang: er vertrokken 6 vluchten van 4 inlandse maatschappijen. Hoe los je die chaos op: geef de reiziger een instapkaart en een sticker op de shirt. Dan kunnen ze je bij de enige uitgang in de goede bus stoppen.
En jullie zullen begrijpen het ging goed. Waarom moeilijke oplossingen met een barcode als een vrolijke sticker ook werkt. Na bijna twee uur vliegen dan ver in het noorden van het land: de voormalige hoofdstad Mandalay. Daar de bus in, er kwam daar iedere 5 min een vlucht binnen; en de koffers van de vorige vlucht zijn al verwerkt als de volgende bus met reizigers in de vertrekhal aankomt. Ze hebben hier dus slimme mensen in dit land, en kruiers die willen sjouwen.
Vanuit de lucht was het allemaal goud wat er blonk, een vertaling in het birmees van dat hollandse spreekwoord is hier niet van toepassing. We gingen direct op stap, het was pas half 9 en ontbijt hadden we in het vliegtuig gehad.
We gingen naar Ava, een nog eerdere hoofdstad. Mooie weg, veel gouden pagodes, en boem een toeristenfuik. De eerste maand al 100 % meer toeristen dan januari vorig jaar. We moesten met een bootje/pont de rivier over, en er waren hier spijbelaars van school aan het werk. Kort stukje gevaren, aan de andere kant paarden met kleine koetsjes, en hup op weg naar het houten klooster. Uit midden 18e eeuw en van teakhout: dat is al die tropische houtverdelgers te slim af, de grootste steunpilaar is 60 m hoog en 2,70 m omtrek. Tempel in slechte staat onderhoud, binnen wel een gouden Boeddhabeeld, een goede bezem en een stofzuiger zouden hier heel bruikbaar zijn.
Weer terug bij een grote gouden Pagode met daarnaast een stenen klooster (onder het pleisterwerk baksteen)). Er is hier wel groot onderhoud, de buitengevel wordt schoongemaakt. Hier een vrolijke, jeugdige Boeddha. In tegenstelling tot Bhutan mag je hier binnen wel fotograferen.
Bij de pont is inmiddels ook een restaurant, er is hier een totaalpakket halve dag uit met lunch, en daar wederom met stokjes een zeer goede Chinese maaltijd.
Na de overvaart naar Mandalay zelf. En dat begon met een VVV uitje: je ziet op internet een rode achtergrond van zonsondergang en daarvoor een houten brug, ook teakhout. Ook slecht onderhouden, en half op de dag te fel licht om er een foto van te maken. We gingen weer eens tijd verspillen: ik ben in de bus blijven zitten, naar een vergulding bedrijf waar ze 'gouden' Boeddha's maken en aan het eind van die straat: beeldhouwers met slijptol die marmeren beelden maken.
Daarna de Grote Pagode bezocht, daar moest betaald worden voor toegang en fotograferen.
Er staat daar nl een gouden Boeddhabeeld 24 krt, de Mahamuni (de Grote Wijze) die dan gemaakt zou zijn vlak nadat de Boeddha de Verlichting bereikte en stierf. Er zijn zo'n tien mannen bezig om NIET op het gezicht, maar op de rest van het beeld bladgoudoffers te plakken. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen het geheel is er niet mooier op geworden. Een paar jaar geleden is er een grote brand geweest, het Beeld zelf kon men redden, en na afloop lag er iets van 25 kg gesmolten en weer gestold goud op de vloer. En vrouwen mogen daar alleen op grote afstand toekijken. Ik heb er een foto van gemaakt, van dichterbij, waar wij mannen dan weer wel mogen komen.
Als laatste bezochten we de Paleispagode, ook van teakhout, en ook veel beschadigingen en geroofde zaken. Is nu een museum, en ook daar binnen niet voor vrouwen.
En op naar het hotel, met een karpervijver voor de deur met wel 100 van die knoerten er in, moet dus een klein vermogen hebben gekost; maar dat brengt volgens het bijgeloof dan veel geluk en voorspoed.

• 05 Februari 2012 - 18:14

Riet W.:

Dag Eugène,
    Dat was weer een druk (en vroeg) programma vandaag. De "gouden" foto's zijn een lust voor het oog en andere zinnen. Ik vind het heerlijk en ik kijk er meer dan eens naar. Ik reis dus met je mee. Mijn vrienden uit Lanaken belden zojuist om te vragen waar vandaag was. Zij gaan je nu ook weer volgen. Je weet dat ze de laatste tijd erg druk waren. En zij hebben 5 x meer kleinkinderen dan ik!
    Straks neem ik de tekst nog eens uitgebreid door.
    Tot morgen, Riet,

• 05 Februari 2012 - 19:02

Marijke:

hoi eugene, bedankt voor het reisverslag. Beetje gezellige groep? Hier niet veel nieuws, nog steeds koud, soms bitter koud maar de koorts slaat toe. Ja wel de Rayonhoofden zijn vanavond bijeen, want het zou zo maar kunnen eind van deze week? De topschaatsers hebben ook een probleem, kunnen ze tussen de wedstrijden de elfstedentocht mee maken en krijgen ze toestemming van de coach.
    Je begrijpt al het andere nieuws komt op de 2e plaats.
    Groeten Marijke

• 05 Februari 2012 - 19:40

Diana:

Hallo Eugène,
    Wat een mooi verslag en prachtige foto's.
    Zo te horen heb je het prima naar je zin.
    Groeten Diana

• 05 Februari 2012 - 20:48

Ingrid S.:

Hallo Drh.Hardy,

Prachtig zijn de reisverslagen en natuurlijk de bijpassende fotos ze zijn inderdaad een lust voor het oog.
    Kijk er elke dag nnar uit in welke mooie plaats U nu weer bent.
    tot morgen,

groetjes Ingrid Schefman

• 06 Februari 2012 - 07:09

Ben Ummels:

Ha Chef,
    Je moet gaan solliciteren bij Yorintravel bij BNN.
    Geniet van het lekkere weer hier is het ontzettend koud.
    Vandaag met de motor gaan werken bij aankomst op MUMC+ schrok ik dacht dat ik een meisje was geworden.

Groeten.
    Ben

• 06 Februari 2012 - 13:06

Herman & Veronique :

Hi Eugene, wat leuk dat je ook weer op reis bent en wat leuk dat je ondanks traag internet toch nog onze reizen blijft volgen. Hier in Ecuador is internet goed geregeld dus kunnen wij jouw foto's prima bekijken.
    Over het verkleinen van foto's gesproken, de manier die jij beschrijft is natuurlijk een mogelijkheid maar als je je computer bij je hebt en je werkt met windows kan je met Windows Live Photo Gallery ook de foto's verkleinen via de optie resize. Er zijn ook programma's te downloaden die het allemaal nog veel makkelijker doen. Zelf gebruik ik Vallen Jpegger om foto's te verkleinen voordat ik ze op de blog zet.
    Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, in ieder geval veel plezier in Biram (zeker in het achterhoofd dat het bar koud is in Nederland) en we blijven je verhalen lezen.
    Herman en Veronique.

• 06 Februari 2012 - 16:32

Harry De Kleuver:

Omdat wij Dirk en zij Anne onze zoon en schoondochter) gisteren van Schiphol hebben opgehaald van een reis in de Philipijnen) werd de motivatie om jouw reisverslag te lezen behoorlijk gevoed. Ook zij hadden een temperatuurverschil te overwinnen van zo'n 40 graden.
    Naast de informatie vallen mij de geweldige foto's weer op.
    Ik wens je nog voldoende cultuur en contacten met vriendelijke mensen toe.