6e et. Sonora-Yosemite - Monomeer - Mammoth Lakes - Reisverslag uit Mammoth Lakes, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 6e et. Sonora-Yosemite - Monomeer - Mammoth Lakes - Reisverslag uit Mammoth Lakes, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

6e et. Sonora-Yosemite - Monomeer - Mammoth Lakes

Blijf op de hoogte en volg Eugene

29 September 2022 | Verenigde Staten, Mammoth Lakes

Vanmorgen na wederom een knullig, het was gratis, ontbijt vertrokken naar Yosemite, maar daar in het park een andere weg genomen naar Maripose Grove, een terrein met Sequoiabomen. Dat was bijna 2 km lopend bergafwaarts en dus ook weer terug. Heb wel gelopen, maar mijn rechterbeen protesteerde dus ik ben tijdig gekeerd, het was toen bergopwaarts en was net op tijd voor de bus die om 12.30 zou wegrijden. Er was dan ook picknick voorzien, maar in de supermarkt was niets van kant en klaar en toch eetbaar te vinden. We deden het maar zonder. Het werd een mooie tocht, eerst bij het eind van het Y. park een stop bij het Olmertpunt, een enorme vlakte witte rotsen, daarna wegversperring met als regelaar een dame met een Stopbord stond te zwaaien. Na ongeveer half uur mochten we weer verder. Over zeker 5 km was een asfaltering van de rechterbaan. Weer mooie hellingen, bos, steeds minder bomen, we bereikten de boomgrens en kwamen bij een heel mooi meer. Ingewikkeld verhaal, de ondergrond is een gebluste vulkaan, maar nog wel lava productie, met het zoute water vormde zich daar tufsteen. Wat er mis gegaan is; de aanvoer van water is verminderd, doordat LAX het water nodig heeft voor hun drinkwater. Daardoor is het niveau meer dan een meter lager geworden en het gevormde tufsteen staat nu zichtbaar.

We reden weer verder en de gids kwam met een opzienbare ontdekking door hem: in het bos is een scheur in de aarde te zien veroorzaakt bij een aardbeving zeker 150 jaar geleden. OK ook ik stap uit was een stuk klimmen in een mooi bos, dat wel. En ja daar was een scheur, maar toch meer bezoekers, het was afgepaald, en er was metselwerk met baksteen, en ook nog een trapje. Foto's gemaakt.

Vond het toch een beetje raar verhaal, dus ik vragen is er in LAX geen universiteit? Ja dat is er, nou dan moet je toch maar eens die universiteit bellen en navraag doen. Ja hoor dat kan, heb je kans dat je bij de Prof ontvangen wordt, zijn ze blij mee als er interesse voor is. De volgende morgen, alles staat (natuurlijk) op internet, is van een aardbeving ik meen me ter herinneren van zo'n 500 jaar geleden.

Weer verder gereden tot waar we nu slapen, een heus ski oord, veel stoeltjesliften en ander optrek-mogelijkheden vlak voor het hotel. Vannacht vriest het hier al 2 graden C. Mooi hotel voor het eerst deze reis alles toppie. Morgen naar het Amerikaanse Sodom en Gomorra, beter bekend als Las Vegas.