De Drieklovendam en vliegen naar Shanghai, dag 9 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu De Drieklovendam en vliegen naar Shanghai, dag 9 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

De Drieklovendam en vliegen naar Shanghai, dag 9

Blijf op de hoogte en volg Eugene

22 Juni 2018 | China, Sjanghai

Om 6 uur was er algemeen reveil op de boot, want voor het vertrek moest er natuurlijk ook nog gegeten worden. Omdat ze zo'n vroeg vertrek twee maal per week hebben was het dan ook zeer goed en strak georganiseerd. Er was al gevraagd om de koffers die nacht al voor de hut te plaatsen, die waren al weggehaald en we vonden het 'boven bij de bus' dan ook weer terug. Het vertrek ging zoals de Chinezen het waarschijnlijk op school geleerd hebben, er kwamen een 30 tal jonge dames met borden 1 - 30, die gingen de grote eetzaal in en de passagiers gingen per tafel (zo 12 personen) achter het bord naar beneden, en verder de boot af. En wij; de gids had even geregeld dat wij achter groep 8 gewoon mee zouden lopen. Buiten aangekomen weer zo'n enorme trap maar ook een soort lift. Je hoefde dus niet die treden op. Het gekke is wel, wij stonden in een rij die zonder wachten naar boven konden, en er waren heel veel mensen die met hun handbagage die heel veel treden wel opliepen, heb het al geschreven: Hollanders fietsen, Chinezen lopen trappen op en af.
Boven was er de bus en waren er de koffers. We konden vertrekken voor een korte rit naar de grote stuwdam en de daarbij behorende sluizen, om de schepen het hoogteverschil van zo'n 80 m in vijf stappen te laten nemen. Het ziet er uit als vijf maal de Stop van Ternaaien achter elkaar. Voor de Niet Limburgse medelezers, dat is de sluis tussen het Albertkanaal en de Maas bij Maastricht s/ Meuse. De toegang tot het complex is streng beveiligd, begrijpelijk als hier iets gebeurd is er een nationale ramp: al het water uit het stuwmeer geeft een overstroming, niet te bevatten. De dam konden we dan ook alleen van een afstand zien, bij de sluizen waren jammer genoeg geen verplaatsingen. Maar ook hier weer alles georganiseerd en beveiligingscontroles voor een groot aantal bezoekers per dag.
We gingen verder naar Yichang waar een lieve juffrouw ons opwachtte, de gids ging weer naar huis, en de juffrouw zou ons naar restaurant brengen, nog iets van Museum, weet nu al niet meer waar het over ging, wat langs de rivier lopen en daarna naar het vliegveld. Dit keer geen trein maar een vlucht van meer dan twee uur naar Shanghai.

• 22 Juni 2018 - 13:34

Rob En Annemie:

Mooie verhalen Eugene! Wij genieten ook in Zuid Frankrijk. À bientôt!