11e etappe Green River - Pechdag - Monticello - Reisverslag uit Monticello, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 11e etappe Green River - Pechdag - Monticello - Reisverslag uit Monticello, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

11e etappe Green River - Pechdag - Monticello

Blijf op de hoogte en volg Eugene

05 Oktober 2022 | Verenigde Staten, Monticello

En het begon zo mooi. Bij het opstaan volop zon, bus snel weer volgestopt met alle bagage, bij de plaatselijke minisuper wat inkopen en op weg naar Park één van vandaag; het Dead Horse Point State Park. State Park, dus geen nationaal park. Geen problemen met de route er naar toe, En daar lag het dan zo 600 m lager, de Meander in de Colorado rivier. Gisteren heb ik al een opmerking gemaakt toen we 200 m van de Green River sliepen dat die rivier helemaal niet groen was. Ja dat was die naam omdat er zoveel planten en bomen aan weerszijde van de rivier staan en liggen. En die Green River mondt in de Colorado rivier zo'n 1500 m voor deze meander..

Maar wat zien ik, groen water in de rivier, en ook weinig tot geen doorstroming van het water!!! Het is dat de reisleider het verhaal van dat groen bij de naam van de rivier vanmorgen vertelde, je zou haast denken die heeft er een emmer groene kleurstof in de rivier gegooid. Raar gezicht dus, op foto vastgelegd, een wat kwiekere medereiziger is over de omheining geklommen en heeft voor mij op de kleine camera een foto gezet recht voor de bocht bij de rots.

Bij het plaatsen van de foto's bleek het water een gele kleur te hebben, niet groen dus

En weer verder ruim een uur later bij de volgende attractie Arches National Park. Geen toegang de eerste 3 -5 uur !!! ???

De reisleider ging op zijn mobieltje kijken op internet en bellen. Bleek dat en met ingang van vandaag gereserveerd moet worden, en dan ook nog van 4 t/m 6 oktober is de weg naar de grote bogen afgezet, wegens onderhoud. Zoiets van de eregalerij in het Rijksmuseum is gesloten want de vloer wordt geboend, maar we hebben een paar zalen verder nog een Rembrandt hangen. Dus maar tot 13.30 vrij in het stadje waar ik drie jaar geleden twee nachten sliep voor en na het bezoek aan het Park. Om 13.30 nog steeds geen toestemming om binnen te komen. Weer het stadje onveilig gemaakt, was er ook opmerkelijk rustiger dan een uur eerder. Om 15.15 ja we mochten komen. Dan weer een rij voor de kassa, en grote klim voor de buschauffeur en maar doorgereden bij de steen op de steen. Stond er nog net zo bij als drie jaar geleden. In Birma is een soortgelijke steen met bladgoud bedekt. Te voet naar drie bogen gelopen, af en toe klimmen, en later dus afdalen. Het was mooi maar niet wat we hadden willen zien: de grote Boog, het symbool van Utah, zie de foto van het kentekenbord, en de dubbelboog. Vandaar hierboven de naam Pechdag.

Ben nu in hotel in Monticello, morgen bij de indianen in hun reservaat de vele grote en kleine rotsformaties bekijken.

NB Dit verslag is pas op 5 oktober (tijd USA) geplaatst als vervanging van het afgebroken verslag van gisteren, geen contact met wbjn mogelijk

• 05 Oktober 2022 - 19:41

Neef Dees:

Je bent toch hopelijk niet gaan zwemmen in die groene rivier? Dan wordt je aangehouden bij de grens als Alien from Mars.