Klaar voor vertrek - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Klaar voor vertrek - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Klaar voor vertrek

Blijf op de hoogte en volg Eugene

18 September 2014 | Maleisië, George Town

Ik zit in de bar, nee gewoon met water en straks nog een pot thee, want ik moet nog twee uur hier doorbrengen voordat de taxi me komt ophalen voor vervoer naar het vliegveld.
Heb net een uitgebreide lunch moeten verstouwen, veel te veel, maar net als een paar dagen geleden in dat Engelse hotel in de bergen ook hier een Ober kelner die alles regelt. Je wordt er wel dood nerveus
van, kijk recht voor je want er staat dus een kelner in de hoek van de kamer te wachten tot je het laatste restje hebt opgegeten en de vork/mes/lepel hebt neergelegd en hup daar komt hij weer, en even later de volgende gang. Ik heb hem een portret van zijn Koning gegeven (dat is een bankbiljet in dit geval).

De rest van de groep vanmorgen dus weg. De gids heeft gelukkig nog alles in het Maleis aan de recepetie juffrouw herhaald. Hier in dit hotel functioneert alles goed, behalve de receptie, maar daar staan dan ook niet ethnische Maleiers. In dit geval chinees of India, ze zijn wel inwoner maar met de engelse taal gaat het bij hen wat moeizaam om het maar zo uit te drukken. Naast het Bahassia Maleisia (weer iets anders dan het Indonesies, maar bij het bestellen van eten begrijpen ze het goed als je zegt wat je wilt, al moet je natuurlijk niet nummer 35 zeggen) is het Engels de voertaal die iedereen uitgebreid op school moet leren.
Ik alleen op stap, met een plattegrond van de oude stad.
Maar eerst op zoek naar een geldwisselaar. Dat zou om de hoek van het hotel zijn. Gesloten..... Dat kom je als je het niet nodig hebt overal tegen, maar nu niet. Je loopt dan net in de verkeerde straat, want zie je er een dan zijn er in de regel nog vijf tot zes als je even doorloopt. Je kan dus kijken wie meer biedt. De euro is graag geaccepteerd, de dollar was even hoger geprijsd maar is weer aan het dalen. 1 euro = 4,13 RM (ringit maleysia).
Ik maar zoeken en vragen: ja om de hoek in de straat. Zag ik opeens een moskee, nou dan zit je goed wat de wisselaars zijn allemaal maleis (en die zijn weer bijna allemaal moslim). Allemaal nieuwe briefjes (van plastic) met de Koning en weer verder.
Kabaal..... bij een Chinese tempel kwamen er een stel naar buiten op een gong meppen en een meneer heel devoot met een chinees beeldje. Gewoon naar de auto, handje geven, wierookstaafjes mee en hup.
Wat bleek binnen bij de tempel een soort toneel met allemaal beeldjes en die werden door de eigenaars opgehaald, met de 'muziek' naar de tempel, weer naar buiten en met de muziek naar de auto. Ik denk dat die beelden voor thuis zijn bij hun huistempel, en die slapen dan een nachtje bij de grote tempel. Lijkt me iets voor de Pastoor van de OLV Basiliek, allemaal een beeldje bij de Slevrouw, de kerkmeester, gepensioneerd apotheker blaast op zijn trompetje, en hup weer naar buiten, wel even wat geld lappen voor de pastoor want er is nog een tekort door de laatste restauratie.
En maar weer verder ben nog even naar de pier geweest (gisteren geen fototoestel meegenomen) en weer terug. Onder de douche (was hard nodig want het is vandaag weer eens zon aan de hemel) koffer ingepakt en de kamersleutel afgegeven.

• 18 September 2014 - 08:35

Rob En Annemie:

hoi eugene, je hebt het wel naar je zin daar zo te lezen. Ik zal de pastoor van de OLV Baseliek verwittigen.
    Goede reis en onze hartekijke groeten!

• 18 September 2014 - 19:20

Marijke:

Nou je hebt heel veel gezien, goede reis en tot morgen
    Marijke

• 18 September 2014 - 19:50

Diana:

Hallo Eugene,
    Heb net je verslagen zitten lezen.
    Ziet er weer prachtig uit en de verhalen leuk om te lezen.
    Goede reis.
    Groeten Diana

• 18 September 2014 - 19:52

Sam:

Hoi Gène;

Deze keer was het inderdaad een korte trip. Maar wel heel intensief. Het leek me ook wat kleinschaliger dan de andere reizen waarover je ons hebt bericht. Ik zag in ieder geval geen enorme gebouwen of gigantische rotsformaties oid. Wel heb ik je vaak zien schrijven over regen, jammer, de tijd dat je daardoor opgesloten zat had je beter kunnen gebruiken. Voor het overige was het natuurlijk adembenemend.
    Kom veilig thuis, we praten 26 september in de Grenedeer verder.

Sam

• 18 September 2014 - 20:08

Mark:

Ik hoor wel als je dienst van de kerk gaat!
    Goeie reis terug!

• 19 September 2014 - 01:25

Jacqueline:

Leuk om deze unieke reisverslagen te lezen!!! Goede reis terug naar Nederland.