Sikkim uit India in - Reisverslag uit Kālimpang, India van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Sikkim uit India in - Reisverslag uit Kālimpang, India van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Sikkim uit India in

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

29 Oktober 2011 | India, Kālimpang

28/10
(Dit bericht pas later geschreven, na aankomst in Bhutan)

Dit werd een zeer profane dag.
Na vertrek uit het hotel met een zeer verzorgd ontbijt was het slechts 500 m rijden en uitstappen: een klooster. Althans dat dacht ik, pas na terugkomst in Nederland en mails met een medereizigster bleek dat dit een oud Paleis van de Koning was geweest; heel vreemd dat ik dacht dat het een klooster was is het niet, er liepen veel ouderen rond met hun gebedsmolentjes, en bij de ingang op het hek de symbolen die je bij ieder klooster ziet. Maar dat heb je dus als je in een jeep zit en de gids in een andere jeep.
We konden jammergenoeg niet de binnenkant van het grote huis bekijken, maar wel de gebouwen er omheen. Er liepen veel oudere mensen rond: boeren die nu na hun arbeidzaam leven op deze manier de ' schade' moeten goedmaken die ze hebben aangericht: het doden van wormen en mieren bij het bewerken van het land. En die mensen maken dan rondjes met een gebedsmolen in hun hand en een soort rozenkrans in de andere hand.
Even verderop weer een klooster, maar we waren dan ook in de hoofdstad van Sikkim: dit maal de vliegende Lama. Nou kennen we allemaal de vliegende nonnen in Frankrijk, en in het ziekenhuis in M loopt er ook zo'n type rond, ze vliegt als het ware de apotheek in, maar die is van de orde van St. Polleke. Maar deze Lama zou dan hebben kunnen vliegen, de Pagode is dan ook een heilige plaats voor de gelovigen; ook voor ons weer een grote aanvulling op ons karma. Ook hier geen foto's van binnen de pagode, maar ook weer van de omgeving.
Na deze kloosters zijn we wezen winkelen: ik bij de apotheek Caladryl en originele Imodium gekocht, kost hier bijna niets. Tot mijn vaderlands genoegen aanprijsborden van Aegon levensverzekeringen en Philips producten.
Op de weg naar de volgende etappeplaats passeerden we weer de grens van Sikkim met India; voor ons als toeristen houdt dan in weer lijsten invullen en een stempel in het paspoort, kostte al met al meer dan 45 minuten. We waren al vroeg in de middag in Kalimpang, en hebben de middag ook weer profaan besteed.
Wederom een klooster en hier mocht je 'alles' fotograferen, zelfs met flits. Veel monniken, om half vier ging de gong enkele keren (ze kwamen niet allemaal direct aanhollen) en daarna begon de dienst. Was het de vorige keren de Groene en Blauwe van Wolder die ik er bij sleurde, dit keer , het spijt me voor de groenen onder jullie: de eer gaat naar Ste Cecile uit Eijsden: Zoveel 'kabaal' het leek wel Mahler, dus een soort operavoorstelling. Af en toe allen in stacato, en dan weer de Hoofdmonnik en zijn assistent reciteren uit het gebedenboek; maar ze mochten ook nog glimlachen: een was er met zijn zoontje (een gastmonnik voor zo'n 3 maanden?) die ook mee mocht bellen.
Na terugkomst in Nederland, weer van de medereizigster, dat kleine jongetje had inderdaad veel mensen om hem heen, en een meneer in burger (zijn vader?). Het is de reïncarnatie van een hoge Lama, die nu in dat klooster zijn verdere opvoeding krijgt..

We moesten voor het einde weer weg want er was nog iets te bezoeken: een rooms katholieke kerk. Is zeker geen anglikaanse kerk, gezien een schildering van Maria, met daaronder het Vaticaan. Vanmorgen bij het wegrijden zag ik ook nog katholieke nonnen rondlopen, ik denk een Franse orde: Instituut de Cluny zag ik in het vooorbij rijden.

• 29 Oktober 2011 - 20:05

Riet W.:

Kun je het karma ook bewaren en zien? Dan zien we je misschien hier terug met een lichtende stralenkrans achter je hoofd. Dat wat je beschrijft is heerlijk tempo doeloe en brengt me in die tijd terug. Rekenen en opzoeken hoef ik nu niet meer. Je hebt het antwoord zelf al gegeven. De volgende week heb ik weer een beetje tijd voor mijzelf en zal al je verslagen nog eens mentaal "herkauwen". Heb je dat wat je in de apotheek gezien hebt accuut nodig gehad? Ik hoop van niet! Groeten van Riet.