Een dag met overal te laat aankomen - Reisverslag uit Gangtok, India van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Een dag met overal te laat aankomen - Reisverslag uit Gangtok, India van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Een dag met overal te laat aankomen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

29 Oktober 2011 | India, Gangtok

27/10
Naschrift: dit bericht is 2 dagen later pas geschreven, eerst in Bhutan weer internetverbinding.

Er waren wat vragen bij een vorig bericht, zie mijn reactie er op.
We vertrokken vol goede moed uit Yuksom. Er was de vorige avond Diwali gevierd, een soort nieuwjaarsfeest, met verlichte huizen met kaarsen en lampjes, en veel - onveilig- vuurwerk. En een soort Sint Maarten: eerst de kinderen, daarna hun moeders: er was al geld voor ingezameld. Verder in het dorpje was er niet veel te doen, bij aankomst in Gangtok was echter alles nog verlicht: het feest duurt zo beetje een hele week.
Het had een heel profane dag moeten zijn: er stonden vier kloosters op het programma.... heel goed voor het karma, want er waren zelfs twee heilige kloosters bij: al onze zonden zijn nu dus vergeven...
Het eerste was het klooster van Trashiging: een prachtige trap naar boven, met vlaggen aan beide zijden: de weg er naar toe was een verschrikking: alleen maar puin; de gelovigen moeten dus wel veel doen voor hun aflaat. Niet veel monniken en of nonnen gezien, in de pagode mochten we niets fotograferen, daar buiten wel o.a. een groot stupaveld: grote gedenktekens voor overleden lama's van de orde.
Het volgende klooster lag aan de weg: is van de Bon orde: een sekte binnen de Boeddhisten.
Had meer weg van een bonbon: de pagode was op huiskamer niveau: een monnik en een jongkie, de twee anderen reden weg in een taxi toen we aankwamen: zal dan wel een rijke orde zijn of het waren monniken voor een paar weken: kan je niet zien: ze worden hier niet kaalgeschoren, lekker kort zoals ik. Ik heb er wel twee foto's gemaakt: die zonden zouden bij het volgende bezoek wel weer vergeven worden. Toen nog naar een theeplantage: maar de fabriek was dicht, waarschijnlijk door de feestweek: hierdoor weer tijd verloren: zie onder.
Het volgende klooster, het was al half 5 dus alleen maar even aan de buitenkant rond de pagode gelopen, en daarna het grootste klooster van Sikkim: dat van de Zwarthoeden: daar kwamen we gewoon te laat: veel controle van de politie, te laat om foto's te nemen: het is hier dan al bijna donker, alleen de gong voor het eten en alle monniken die hun bordje gaan vullen in de keuken: er waren in de groep natuurlijk weer lui sans Gène, die dit gingen fotograferen, de monniken aan tafel..
Al met al een dag met veel gereis, en overal te laat om nog wat te zien.
Het hotel in Gangtok was niets van te zien, het was donker bij aankomst: bleek op alle fronten mee te vallen, mooie kamer op verdieping - 5 (begane grond in de tuin) en hotelpersoneel dat van zichzelf vriendelijk was, dus niet dat gemaakte: echter vier van ons moesten elders slapen.
Het is nu 6 uur, ik ga naar het hotel om 7 uur happen: het eerste vandaag. Ze hebben daar ook internetfacility dus ik hoop daar nog wat te kunnen schrijven.

• 29 Oktober 2011 - 19:39

Riet W.:

Hallo Eugène,
    Dat waren dus bezoeken aan kloosters die passen in deze tijd. Allerheiligen en de aflaten. Bij het lezen over het puin op de toegangsweg voelde ik de duizelingen om op de beeen te bljven!
    Je hebt het weer mooi beschreven. Bedankt en groeten.

• 14 November 2011 - 20:04

Riet W.: