17e etappe: San Diego - Los Angeles / Long Beach - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 17e etappe: San Diego - Los Angeles / Long Beach - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

17e etappe: San Diego - Los Angeles / Long Beach

Blijf op de hoogte en volg Eugene

11 Oktober 2022 | Verenigde Staten, Los Angeles

Dit keer werd het ontbijt in het hotel geserveerd en had de reisleider al beloofd dat het hier beter was met voorzieningen dan tot nu elders, Dit dan wel buiten het hotel in Las Vegas en het ook chique hotel in de wintersportplaats Mammoth Lakes.

Omdat ik het vervelend vind in een drukke eetzaal te zitten was ik er dan ook vroeg, 6.30 uur, en inderdaad voor het eerst dat de pannenkoekenmachine werkte, heel goede koffie, brood, en kleine pakjes halfvolle melk. Jawel een machine om pannenkoeken te maken. Je drukt op een knop je ziet een straaltje beslag uit een knop komen, die gaat naar rechts tussen twee lagen metaal die steeds dichter bij elkaar komen en aan het eind: floep, een Amerikaande Pannenkoek. En ernaast staat een kan met Stroop.

We zijn vertrokken naar het schiereiland Coronado bij San Diego via de grote brug, hoog genoeg om de vliegdekschepen van de Marine niet te hinderen bij de doorvaart, naar de Stille Oceaan of terug naar de Marinehaven. Het strandgedeelte aan de oceaankant is werkelijk prachtig, een zeer breed strand, minstens 250 m, aan het begin iets wat kleine duinen zouden kunnen zijn, later volledig vlak, en langs het strand prachtige witte huizen met als topper het geheel houten Del Coronado Hotel, met meer dan 700 kamers. Binnen de lobby met net als op Schiphol wachtende mensen om in te checken, een zeer grote ijzeren lift, net als die in Parijs, maar dan wat groter en een magnifieke parketvloer, later in een zijgang prachtig vast tapijt.

Toen werd het tijd om naar Los Angeles te gaan, in miles niet zo erg veel, in tijd wel want de autoweg langs de oceaan, net als trouwens de autoweg wat van de kust af, overvol. Zeker vandaag want het was weer een extra vrije dag voor de Amerikanen, een lang weekend heet dat.

De reisleider vertelde ons al, een rit van A naar B in LA kan anderhalf uur duren, dat bleek ook vanavond, na het middagprogramma in Santa Monica, een deelgemeente aan de kust, naar Long Beach, waar ons hotel ligt: bijna anderhalf uur. Moet je voorstellen van en naar je werk per dag minimaal 3 uur in de auto, en inspannend want het is filerijden op de autoweg.

Maar goed we gingen dus naar Santa Monica, kregen een plattegrond, werd aangekruist waar de bus zou staan en hop. Ben eerst de shoppingmall ingedoken, want ik had koffie nodig. Was een bar bij een duur warenhuis, maar de koffie was OK. Het is dus toch mogelijk om in de USA goede koffie naar onze smaak te drinken. En toen wat rondgelopen, was er zelf 3 jaar geleden ook geweest, wist al de 3e straat is de winkelstraat met zelfs een stuk alleen voor voetgangers. Daar nog iets gegeten een geroosterde boterham met pastrami, dat was lekker. Nog een foto wezen maken van het bord dat hier op deze plek het einde van de autoweg 66 was. Er was een mevrouw bij die mij vertelde toen ik opmerkte dat er op de pier, zeg 200 m verderop ook een bord staat met einde 66 weg, dat het eindpunt al jaren een grote bron van discussie en ergernis is geweest. Ik kreeg een kaart mee met duidelijke uitleg. De weg liep eerst niet tot de zee, en daar begonnen dan de nieuwe hoekse en kabbeljouw strijd want wie heeft nu gelijk. Kortom ruzie maken om een plek aan zee waar de eerste stopplek was. Daar profiteert de VVV van, komen klanten weer iets kopen met 66 er op. Na afloop in Nederland van een medereizigster een foto gekregen die zij op de pier had gemaakt drie jaar geleden, heb ik er ook bijgeplaatst. Mochten jullie er zelf een keer komen, dan weten jullie nu waar je moet zijn voor de juiste visie volgens de VVV en een groep andere, laten we zeggen de pierhoreca.

Maar goed we gingen om 17 uur rijden en waren inderdaad bijna anderhalf uur later hier bij ons hotel in de haven. Een enorme opstapeling van zeecontainers, ze blijken hier niet zoveel auto’s te hebben om de containers bij je op de stoep te plaatsen.

Kamer wel mooi groot, maar veel mankementen, de elektricien is geweest om drie lampen te repareren. Dat klopt dan weer wel, ik melde het aan de balie, kwartier later was de monteur er. In het ziekenhuis ging het nog sneller, maar dat waren onze buren en ik tapte op hun feestje het bier.

Morgen onze laatste dag gaan we proberen naar de andere kant van LA te komen, Hollywood en Beverley Hills.

Er is nog een overmorgen maar we gaan al vroeg, 10 uur, bij hotel weg naar het vliegveld.

• 11 Oktober 2022 - 08:52

Neef Dees:

We lezen iedere morgen je avonturen hardop voor tijdens ontbijt.

We genieten van het verslag en we leven mee met de ontbijt besognes,de verassende kamers/ bezemkast en en de verdere evenementen.

• 11 Oktober 2022 - 09:11

Ben:

Dank weer voor jouw verslag. Ook ik lees het ‘s morgens met plezier en onder het genot van een kopje thee en een volkoren boterham.

alvast een goede terugreis gewenst. Benieuwd wat je weer allemaal meemaakt.

• 11 Oktober 2022 - 11:08

Elly De Vrind :

Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers en ik ga je berichtjes missen als de reis weer voorbij is.

Nu nog de bijpassende foto's.

Het bord op de Santa Monica Pier van de route 66 heb ik ook gefotografeerd 3 jaar geleden.

Kom veilig en gezond weer thuis

• 11 Oktober 2022 - 19:41

Maike Nievergeld:

Wat n reis en avonturen,,,,mooie verhalen Eugene ! Langzamerhand weer terug nar de basis…Maastricht. Geniet van je laatste dagen````````1

groet, maike

• 14 Januari 2023 - 17:38