2e festivaldag - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 2e festivaldag - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

2e festivaldag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

07 November 2011 | Bhutan, Thimphu

4/11
Het festival blijkt maar liefst drie dagen te duren. Maar er staat voor deze dag eerst een wandeling, voornamelijk vlak (gelukkig) gepland, met een bezoek aan vier kloosters in de omgeving.
De bus brengt ons eerst zo'n 5 km buiten Jakar en stopt voor een klein klooster (Kon Chog Sum Lakhang)
Och erm, het klooster is vorig jaar gedeeltelijk afgebrand, maar wel op tijd is de brand geblust.
Al het houtwerk is zwart, binnen ook, en de Boeddhabeelden zijn ook hun goudlaag kwijt.
De monniken vragen een donatie; ik doe er aan mee, en geef per ongeluk ipv de bedoelde 100 ngultrum een biljet van 500. Nou het is voor het goede doel zullen we maar zeggen, ik krijg als dank een dvd met daarop een feest gegeven voor een Lama in een nabijgelegen klooster. Je kan dus ook zeggen dat ik goedkoop een dvd heb gekocht. Zo heeft ieder nadeel weer een voordeel, en zowel de monnik als ik blij.
Het tweede klooster ligt vijf minuten verder lopen, een mooi omheinde vesting, met veel kamers voor monniken en ook 'pelgrims' die er met hun gebedsmolentjes hun dagelijkse plicht vervullen. Dit klooster stamt al uit begin 16e eeuw en is door ene hier bekende architect gebouwd (Pem Lingpa). Het bezochte gebedsdeel is wel wat achterstallig onderhoud.
Daarna een wiebelende hangbrug over, want aan de andere kant van de rivier staan ook nog twee kloosters, en de eerste die we gaan bezoeken is zelfs een van de belangrijkste van het land: de Kurjey Lankhang: dit klooster is gebouwd bij een grot waar Guru Rinpoche 3 maanden gemediteerd zou hebben, en ook begraven zou zijn (dus niet gecremeerd?!)
Maar er is een enorm complex verrezen, ook omdat het onder hoge bescherming van de Koning staat, de 2e vleugel is gebouwd in opdracht van de 1e Koning; de 3e vleugel van het klooster is in opdracht van de huidige Koningin-Grootmoeder.
In de hoofdgebedshal (er zijn er drie) staan beelden van 10 m hoog.
Op het terrein staan verder de stupa's met de as van de eerste drie Koningen (de 4e leeft gelukkig nog, en de huidige Koning is de 5e),
Na nog een kleine pagode gezien te hebben, stond de bus er weer om ons niet naar ons hotel te brengen voor de lunch maar een er vlak naast. Dit hotel had bijna geen gasten, waarom wij dan in die camping met die walmende houtkacheltjes moesten bivakkeren is mij een raadsel. Ik heb er dus ook de laatste avond flink fikkie gestookt, maar dat komt straks.
Want 's middags gingen we terug naar het festival (dat bleek drie dagen te duren) Toen we er om 14.15 aankwamen zagen we veel gezinnen met kinderen, allemaal met hun mooiste kleding aan, al naar buiten komen. Maar op het binnenplein aangekomen bleek er nog een enorme drukte te zijn. In tegenstelling tot de eerste dag bijna geen toeristen meer, en veel politie om de rijen gelovigen te leiden die naar het beeld van Guru Rinpoche gingen, het was op het binnenplein neergezet, een buiging maakten, sommigen met hun hoofd het beeld aanrakend, geld offerden, een beetje water uit de pauwenvaas kregen (opslurpen en over je hoofdhaar strijken) van een andere monnik een gekeurd koordje ,dat om de nek knopen en lang blijven dragen en vooral: ....doorlopen.
Dat duurde nog tot zo drie uur, toen kwamen de Bobi van boven uit het klooster, ook hun buiging enz maken en daarna begon er een processie: zeg maar met hun Sterre der Zee: de monniken zeulden met het Beeld, de dansers er achter aan en de Bobi. Het was dus een mogelijkheid om het Beeld van de Goeroe legaal te fotograferen.
Daarna was er weer een lange dansuitvoering ter ere van deze Goeroe, met o.a. de hertenkop deze heilige symboliserend, en het dameskoortje met de clowns.
En toen was het voorbij, iedereen naar huis.
In mijn kamer aangekomen, begonnen de kachel aan te steken, ging 2 x uit, toen maar op vier stukken boom van dat brandspul gegoten en na een tip niet met een lucifer maar een brandende kaars aangestoken, en toen was het een fijne brand in het kacheltje. Heb er toen maar zo'n 8 blokken bij gestopt, ben gaan eten, en tijdens het eten terug om de zaak op te vullen.
Je denkt dan het is hier lekker warm, maar je kan toch niet er mee doorgaan (ik ga niet trachten te slapen met het vuur aan) maar als dat brandje gedoofd is, is het meteen weer koud.
Gelukkig zouden we de volgende morgen om 7 uur vertrekken....

• 07 November 2011 - 21:33

Riet W.:

Eugène, je hebt het weer prachtig beschreven. Als ik het zo lees, kom ik tot de ontdekking dat de meeste religies veel gemeen heben. In Maastricht de Suisse en in veel Brabantse kerken dezelfde persoon met de hellebaard op en de hand aan het zwaard.
    Het is er wel erg koud, moet je ook koud douchen? brrrr.
    Ik ga nu de volgende mail lezen en zal de juiste breedte graad eens opzoeken.

• 09 November 2011 - 17:01

Jan De Lang:

Heb niet het aantal kloosters dat je bezocht geteld, maar het loopt in de tientallen. Op welke andere manieren houden de mensen zich in leven en staande? Zijn die kloosters alleen voor mannen of ook voor vrouwen?
    Gaat iemand op vakantie en lijdt hij kou! Vandaag was het in Limburg 15 graden celsius, en was het warm in de zon.

Jan de Lang