Sequoia Nat. Park - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Sequoia Nat. Park - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Sequoia Nat. Park

Blijf op de hoogte en volg Eugene

13 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Visalia

Een dagje uit, we slapen vanavond weer in het hotel, en een hele mooie ook nog, pompeus Amerikaans, en heel goed matras, naar het Sequoia nationale park, Sequoia wat? Een apotheker heeft in zijn opleiding systematische plantkunde mogen doen. Mogen want bij ons in Utrecht was het iedere week een fijn verhaal wat de hoogleraar zelf! (het was voor het kandidaatsexamen) ten gehore bracht en deze boomsoort is dan ook de oudste nog bestaande soort op onze aarde. Er wordt zelfs geschat dat één van de Sequoia's in het park al 2300 jaar oud is. Dat wil dus zeggen van 300 vChr!
We gingen eerst een nog grotere supermarkt bezoeken dan die van gisteren, ik heb er foto's gemaakt, om wat etenswaar te kopen voor de picknick, en daarna reden we door het gebied van Californië met de fruitbomen. De bomen dichter op elkaar dan bij ons, waarschijnlijk voor de zon. Appels niet gezien, die moeten dus geoogst zijn, maar wel appelsienen (voor de Hollanders sinaasappels) en citroenen. Ook aanplant van nieuwe boompjes, de dunne stam in een witte koker voor de zon. Weten we nu ook waar dat fruit vandaan komt.
Het park zelf boven op een berg, het was een flinke klim met de bus. Eenmaal aangekomen zagen we eerst een prachtig bos met voornamelijk coniferen. Ik weet niet welke. Van de Professor mocht ik na het mondelinge tentamen bij hem thuis alles vergeten. Hijzelf begreep niet waarom hij ons zijn vak moest onderwijzen..... Bij hem thuis want dat tentamen deed je in juli/augustus omdat we ook de bloemen in de vaas op zijn bureau op familienaam, vooruit wij mochten het in het Nederlands, moesten benoemen. En dan moest je er vroeg bij zijn anders waren die bloemen moeilijker te herkennen. Nou viel dat wel mee. Professor kwam zelf de bloemen daags er voor plukken in de Hortus, en wij droegen de mand.... en een onzer noteerde wat er was meegenomen.
De Professor nam zo vijf studenten op één avond het tentamen af, wij allemaal gezellig bij Mevrouw beneden, en veel lachen. Wij waren zelfs zo'n enthousiast jaar dat we de jaren er op nog twee maal met de Professor en zijn vrouw er bij een week plantjes gingen bekijken, en een paar van mijn jaargenoten zelfs hun bijvak bij hem zijn gaan doen. Kortom een leuke anekdote, ik weet er dus weinig van. Voor 'straf' moesten wij na de week op stap in Zuid Limburg dan wel de verschillende soorten ranonkels (boterbloemen) herkennen. De geologie studenten die gelijk met ons meegingen, moesten alles herkennen. Maar voor hen was het ook hun vak.
En tussen de coniferen stonden al wat enorme hoge bomen, de Sequoia. Er is zelfs een speciale 'trail' die langs de grootste en belangrijkste bomen voert waaronder de Grantboom, de nationale Kerstboom van de USA, wordt in de Kersttijd dan ook speciaal versierd. We kwamen ook nog langs een neergevallen exemplaar, al in 1931 gesneuveld, en nog steeds in goede staat. Speciaal hout dus, al kan je er eigenlijk niets mee. Het is niet geschikt voor huizenbouw. Tijdens de goldrush werden de bomen massaal omgehakt door de goudzoekers, die dat goud niet konden vinden, waardoor de boomsoort bijna uitgestorven was. De reden dat het begin vorige eeuw na het Jellowstonepark en het Yosemitepark als derde nationaal park werd ingeschreven. Hierdoor is er zelfs een verzameling van de zaad uit enorme 'dennenappels' om daarmee nieuwe bomen te kweken. Dennenappels met aanhalingsteken. Heb gisteravond gespiekt via Wikipaedia, de bomen zijn nu ineens geen conifeer meer. Maar dat is dan meer zaak voor de Professor.
Morgen naar het Yosemitepark, als we er kunnen komen. Er zijn wegen afgezet in verband met de bosbranden in LA, al zitten we er ver vandaan. In dit deel van Noord Californië is nu weer wel stroom. Uit voorzorg was dat afgesloten. Door de harde wind kunnen de elektriciteitskabels breken. Dat geeft vonken en op de krukdroge grond grote kans op bosbrand.

• 13 Oktober 2019 - 13:22

Rob En Annemie :

Heel leuk en interessant verhaal Eugene. We kennen die Sequoia boom. Om de omvang en grootte van de boom te kunnen zien, ook voor niet kenners, een tip: neem een foto waarbij een persoon bij de boom staat. Geniet

• 14 Oktober 2019 - 10:26

Olga:

....ik probeer me de naam van de professor te achterhalen, maar zou het niet weten, niet Labedy...?

• 14 Oktober 2019 - 11:11

Irmgard:

Prachtig verhaal weer Eugene, hoelang blijf je nog?