dag 10, naar Kaoshiung - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu dag 10, naar Kaoshiung - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

dag 10, naar Kaoshiung

Blijf op de hoogte en volg Eugene

25 Mei 2019 | Taiwan, Kaohsiung

Ja ook vandaag weer zon, het was zelfs af en toe wat te warm, maar overal airco, ook in de bus.
Vanmorgen redelijk vroeg vertrokken. Dat was daardoor ook vroeg ontbijt, dacht ik eerst nog lekker rustig dit keer, maar er bleken toen ik beneden kwam nog net 5 plaatsen aan een tafel niet bezet te zijn, allemaal Chinezen en die scheppen net als Russen alleen maar op en snappen niets van een voor ons eenvoudig apparaat als koffiezetmachine, staan er voor in de rij, en ik ook daarachter, maar blijken thee te drinken.
We hebben eerst een twee uur gereden voordat we een koffiestop hadden bij een paviljoen aan het strand, dit keer niet meer de stille oceaan maar de oost Chinese zee, was vandaag rustig bijna spiegelglad en blauw. Daarna verder voor het grote bezoek van vandaag: een immens kloostercomplex van een boeddhistische stroming de FGS (de Fo Guang Shan), die hebben hier in Kaoshiung hun hoofdzetel, een klooster voor zowel mannen als vrouwen, de dames ook kaalgeschoren en ook dezelfde kleding, niet het oranje of wijnrode lap maar een soort jurk en broek daaronder en alles grijsgroen. Er was een uit Oostenrijk afkomstoge monnik om ons rond te leiden in het duits, zuidafrikaans maar daarna 'gewoon' in het engels. Langs een paar kapellen, bibliotheken en ten slotte de grote gebedshal met drie Boeddhabeelden. Daarna naar het restaurant voor de bezoekers waar we een zeer uitgebreide maaltijd kregen, alles vegetarisch, en natuurlijk ook nog erg lekker. Einde van de rondtocht, heel opvallend je kan er als bezoeker nog steeeds wel overnachten, waarom Fox het dit jaar geschrapt heeft moeten we maar eens navragen. Ik had graag een eredienst bijgewoond, uit mijn bezoek aan Sikkim en Bhutan weet ik dat dat een zeer opgewekte bijeenkomst is, de jongere monniken maken op hun muziekinstrumenten een boel geluid als de oudere monniken de gebeden uitspreken. Maar voor ons was er dan nog een bezoek aan een soort pretpark naar het klooster: eerst een hal met veel winkels, dan een lang pad met aan weerszijden 2 x 4 pagodes en aan het eind een soort piramide met daarachter en er boven uittorend een groot Boeddhabeeld.. Ben niet naar de piramide gaan klimmen, er waren weer veel traptreden maar heb met mijn telelens toch naar ik mag hopen een mooie foto van het beeld kunnen maken. Bij het teruglopen ging ik een van de pagodes in, om even te zitten en af te koelen. Bleek net einde van een bijeenkomst onder leiding van een non voor een groep giechelende jongedames. Heb stiekem toen de dames allemaal een armbandje kregen, een foto van het Boeddhabeeld gemaakt en toen ik daarna naar buiten ging, riep de non mij terug en ik kreeg ook een armband, schijnt veel geluk te brengen.
Nu hier in het hotel, morgen wat later pas vertrekken, gaan we verder langs de kust naar een plaats waar de VOC een fort heeft gebouwd voor hun handel in deze gebieden.

• 25 Mei 2019 - 12:11

Rob En Annemie:

DE VOC zat ook overal! Mooi verhaal Eugene. Groeten van Rob en Annemie

• 27 Mei 2019 - 10:31

Gerthie:

Leuk dat je die armband zomaar kreeg veel geluk ermee

• 28 Mei 2019 - 15:42

Maike Nievergeld: