Taipei, dag 3 - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Taipei, dag 3 - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Taipei, dag 3

Blijf op de hoogte en volg Eugene

18 Mei 2019 | Taiwan, Taipei

Vandaag dan het programma van gisteren gedaan. Was het gisteren omgedraaid omdat het vandaag weekend is en daardoor druk in dat dorpje, vandaag was het eerste bezoek, het Paleismuseum, ook in het weekend dan ook bijzonder druk. Maar ze kunnen het daar aan, je komt aanrijden en je ziet tegen de helling een mooi gebouw. Nee het wordt niet klimmen. De bus rijdt via een speciale weg en net alsof je bij een vliegveld komt, een grote uitstapplek, plaats voor zeker vijf bussen achter elkaar, elektrische deur en je staat binnen.. Allemaal bij elkaar in een vak gaan staan, je krijgt allemaal een koptelefoon en een ontvangkastje, de gids vertelt alles via een luidspreker: dubbel effect de klanten kunnen alles verstaan, de overige bezoekers horen het niet en wij niet wat hun gids vertelt. Met roltrap naar boven. Daar natuurlijk weer in de rij voor controle en met de lift, of voor de chinese liefhebbers een trap naaar de 2e verdieping want we begonnen bij het Mingporselein.
Even ter zake: in 1912 is de Keizer van China afgezet. Al het meubilair uit de verboden stad in Peking is daar blijven staan. Tot de jappen kwamen, en net als onze oosterburen bij ons, wilden zij ook alles in beslag nemen. De Chinezen waren natuurlijk veel slimmer en hebben alles ingepakt en verspreid over het land verborgen. Jappen ook hier de oorlog verloren, maar toen kwam Mao die probeerde het land te bezetten en Chiang Kai Shek vlucht met zijn volgelingen naar Formosa (nu dus Taiwan) en neemt veel uit de verboden stad mee, en dat staat nu in het paleismuseum. Jammergenoeg maar relatief heel weinig porselein op zaal, maar wel allemaal topstukken en daarnaast veel Jade, brons, calligrafie en ook nog leuk om te zien: de werkkamer en huiskamer van de laatste Keizer. Er is ook een practig Boeddhabeeld, maar verder maar weinig voor die religie en in een klein zijzaaltje.
Daarna, ruim twee uur verder, naar De Schrijn der Martelaren: nee geen graf van een onbekende soldaat, maar een soort icoon om de herinnering aan de gevoerde oorlogen op het vasteland tegen de jappen, en later tegen de groep rond Mao levend te houden. Ook daar weer net op tijd voor de wisseling van de wacht en met zijn allen meegelopen naar het deel achter de tweede poort, met in de stijl nagebouwd een van de paviljoens uit de verboden stad.
Jammergenoeg mochten we niet verder om dat paviljoen naderbij te zien, hing een bordje reconstructie. Ik denk heel wijs van hen, niet van die hordes toeristen die er foto's van zichzelf maken in een voor de Taiwanezen belangrijke plek.
Weer verder naar een groot plein bij de oudste chinese tempel van Taiwan, nou ja na de bouw in de 18e eeuw door Chinezen van het vasteland is het 2 x opnieuw opgebouwd, nog wel eens een aarbeving hier. Eerst wat vrije tijd om wat te eten en daarna eerst zelf en toen nog met de groep binnen geweest. Een soort bijgeloof, want in feite zijn ze Boeddhist, maar er zijn nog voorouders en enge geesten dus veel wierook branden, heel veel bloemen (en mooi!!) en offergaven. Later toen we er met de groep waren zag ik iets opmerkelijks; er staan schalen met van alles, ook eetwaren en SNOEP (denk maar aan die repen als ...... (we maken geen reclame) de jeugd nam het gewoon mee, en zelfs ook volwassenen. We zullen maar zeggen komt het toch nog goed terecht. Een andere zaak van het bijgeloof: heel veel buigen naar een beeld met wierook in je handen, een wens doen en dan met twee stenen gooien. Vlak aan een zijde, gebogen aan de andere kant en als dat driemaal hetzelfde resultaat geeft: dan gaat de wens in vervulling. Het is de bedoeling dat een steen met de vlakke kant boven ligt en de andere met de bolle kant.... Reken zelf maar uit hoe groot de kans is dat het je lukt met die stenen. Dit is een opdracht, de vorige simpele is ook nog niet beantwoord. Op deze manier blijven jullie allemaal zitten en volgend jaar voor straf naar mijn oude school in Utrecht: dat was iedere avond voor de hele klas strafwerk. En mijn ouders maar beweren dat het zo'n goede school was; jullie merken ik heb er nog slechte dromen van, en dat zal nu wel weer zijn vannacht.
Maar goed we gingen vanavond met bijna de hele groep naar de avondmarkt. Achteraf veel te vroeg. We kwamen in een soort kermis, rotzooi verkopen en voor de kinderen visjes vangen met een schepnetje. Ik maar doorgelopen, weer zo'n tempel als vanmiddag. Maar veel mooier, en je mag als toerist gewoon naar binnen en rondkijken en boe roepen als je een eng figuur ziet (zo'n beeld van boze Geest). Toen ik weer gelouterd buiten kwam bleek de eethandel te zijn gestart. Ben er maar niet aan begonnen, zag heel veel enge vis, en poten van inktvis, en vet, heel vet varkensvlees. Er is hier varkenspest en nu zouden er varkens in plakken gesneden, dat al weer wel, naar China gaan. Geloof ik niets van, ik zag het vanmorgen bij het ontbijt; fatty pork staat er voor ons bij, nou een deel vlees (dik stuk) en nog dikker stuk vet..
Heb dan nog wel kwartiier in de rij gestaan voor bbq van plak vlees met boontjes dus mijn groente voor de dag is ook weer binnen.
Morgen vertrekken we, twee nachten aan het zon-en-maan meer.
En jullie het huiswerk maken!!

• 18 Mei 2019 - 07:47

Rob En Annemie:

Mooi verhaal Eugene!

• 19 Mei 2019 - 06:45

Irmgard:

50% kans, het lukt wel of het lukt niet !

Mooi reis verslag weer Eugene.

• 21 Mei 2019 - 12:25

Dochter Van Riet:

Wat een interessante geschiedenis. En veel Chinezen, of zijn het Taiwanezen?
    Het eten doet mij denken aan restaurant Wing Wah in Katendrecht, veel lekkere gerechten mits je er van houdt.
    Spannende belevenissen...

• 27 Mei 2019 - 10:02

Gerthie:

Wat een hoop indrukken op een dag!