Taipei, dag 2 - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Taipei, dag 2 - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Taipei, dag 2

Blijf op de hoogte en volg Eugene

17 Mei 2019 | Taiwan, Taipei

Eigenlijk moet de kop van de dag zijn op stap buiten Taipei, maar dat op stap gaan was meer rondsjokken in de regen, en dan bedoel ik veel, heel veel regen.
Het begon al zwaar bewolkt vanmorgen, op zich niet erg, wordt het ook niet zo warm. We vertrokken, reden de stad uit en na een flinke rit ergens 'de bergen in' . Het regende, en het begon ook nog eens te waaien. Het was de bedoeling om in een natuurpark naar de nog actieve vulkaan van dit eiland te gaan, en daar naar de zwavel kijken die naar boven blubbert. Kunnen jullie ook vermoeden hoe het daar dan zou ruiken: laat ik zeggen minder dan een durian: deze stinkvruchten liggen ook weer in de winkel. Natuurlijk was er een documentatiecentrum: zaten we droog: mooie film over de vier vulkanen. En de regen hield op. Een boel schoolkinderen, dat schoolreisjesbezoek ook hier, en wij naar buiten. Een sissende boel, 'stoom' wolk en wat ruik ik? zwavel, Wat zien ik? geel spul. Weer regen gauw terug naar de bus, en weer rijden nu naar zee; Ook daar een natuurpark van door de zee, wind en hoog/laag water gevormde figuren. En dan moet je die figuren ook een naam geven, het belangrijkste is dan de Koningin. Nee lijkt niet op die van ons maar op die van Nefertite, zoek het maar op bij Egypte. En weer regen en heel veel mensen, en maar weer terug naar de bus. En dan naar een dorpje in de bergen, was zo leuk en daar gingen we dan vandaag ipv morgen naar toe want in de weekenden is het nog drukker. Smalle trap op zijn chinees, lees de lotgevallen vorig jaar bij de rijstvelden in China er maar op na, en nu ook nog met plu. Kortom ik heb ze maar laten gaan, ben wel boven geweest en had er meteen spijt van: Zaanse schans, Marken, Volendam en Fauqemont-les Bains s/Geul. Dat laatste kennen Hollanders als Valkenburg:, bier, kip aan het spit en de Amstelgoldrace ineen. Nou dan weten jullie het wel, ben een zijstraaatje ingegaan, daar ook een eettentje, en soep natuurlijk: een enorme kom, heel veel dunne rijstnoedels en kip. En laat daar nou een trap naar beneden zijn, met wel regelmatige traptreden en een trapleuning: ik weer naar beneden. Had de reislijder al verteld: ik ben op tijd bij de bus je hoeft net op me te wachten als je met de groep naar beneden wilt gaan. Geen schrijffout ik weet wel het verschil tussen leiden en lijden. Was vorige week op de eindexamens MAVO te moeilijk een leerling wist het niet en maar klagen in de krant. Heb je met de huidige onderwijzers (behalve Juf Ank dan) weten ook niet verschil in gebruik van zij, hen en hun.
En hoera ZON. terug naar hier; onderweg nog een avondmarkt bezocht, bij een nog grotere gaan we morgenavond zelf ons eten uitzoeken: ik ga nu in de straat achter het hotel naar het zelfde etablisement van gisteravond. Weer 100 dollar verbrassen. Gisteravond in een bijna comatoestand schreef ik 1000 dollar.
Trouwens vanmorgen in het hotel bij het ontbijt ook een kokin beschikbaar voor die lekkernij: kreeg er een bruin ei bij. Dat bleek onder de bruine laag gewoon een gekookt ei te zijn niet zwart gekookt: moet nog navragen wat dat is, waarschijnlijk die eieren van dat reisprogramma uit België met Waes: ergens in China koken ze eieren in verse urine van kleine jongetjes (echt waar!) Iedere morgen moeten die jochies op school urine afstaan dus net zo iets als bij ons moeders voor moeders, maar hier voor de eieren.

• 17 Mei 2019 - 10:10

Rob En Annemie:

Het is weer een spannend verhaal en vooral prettig lezen geblazen! Take care Rob en Annemie

• 21 Mei 2019 - 12:05

Dochter Van Riet:

Nu de naam gevallen is kan ik mij niet onbetuigd laten! Met veel interesse lees ik je verslag van de reis. Of Riet niet toch de Taiwanese Dollar zou hebben omgerekend, zeker is dat er nergens in Zuid-Limburg voor die prijs een kom soep gegeten kan worden.
    De regen in Taipe konden we met eigen ogen op het Nos journaal zien bij de feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van de legalisatie van het homohuwelijk in Taiwan. Iedereen gehuld in de welbekende 'plastic jasjes'.
    Goede reis Eugene, ik blijf je volgen gedurende je reis!

• 27 Mei 2019 - 09:50

Gerthie:

Beetje een inhaalslag aan het maken met lezen :
    Gelukkig maar dat die eieren een schil hebben !!!!
    groetjes