dag 6 via Sukhothai naar Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu dag 6 via Sukhothai naar Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

dag 6 via Sukhothai naar Chiang Rai

Blijf op de hoogte en volg Eugene

09 Oktober 2018 | Thailand, Chiang Rai

Een lange dag, we waren pas tegen 20 uur in het hotel. En het begon vanmorgen ook een uur later dan standaard (7 uur) omdat er eerst het bekijken was van de bedelronde van de monniken. Dat was wat anders dan in Lao, een paar jaar geleden, daar er voor om 6 uur in de rij opstellen tot de monniken uit drie kloosters in een lange rij hun voedselnap trachten gevuld te krijgen. Hier bij een kraampje twee monniken, die de gaven in een plastic tasje, je kon dat kopen bij de kraam, in ontvangst namen, een zegening uitspraken en daarna als je wilde een babbeltje maakten. Zo iets van de pastoor komt langs, laten we hem een stuk vlaai meegeven en vooruit ook nog wat geld er bij (hier 20 Baht reken maar na). De monnik doet de zegening in het Sanskriet, spreekt geen Thai meer, ze hebben hun eigen taal, waardoor iedereen maar devoot geknield met gebogen hoofd luistert tot de monnik stopt met praten. Ik wilde zo'n pakketje kopen (eigenlijk wel handig, al die rijst en andere zaken door elkaar in de etensnap) maar dat kreeg ik van de organisatie, en keurig de zegen in ontvangst genomen. Zo van mij kan niets meer gebeuren vandaag.
Helaas het werkt niet bij niet-Boeddhisten: zondagavond wilde ik in Bangkok in het hotel nog geld opnemen, in het kort er kwam geen geld uit de slurf wel een mededeling dat de machine buiten dienst was.
Bij de Bank direct alarm geslagen, en net een navraagformulier ingevuld, want de tegenwaarde van het geld wat ik wilde opnemen is afgeschreven.
Maar dat weet ik pas sinds 10 minuten....
Want we gingen een stuk rijden naar het Noorden van het land, met een bezoek, op de fiets door het nu nationale park van Sukothai, ook een voormalige hoofdstad, een kleine hindoetempel, het klooster wat er bij hoorde is weg, een grotere tempel en een enorm monument vroeger de pagode van de Koning. Niet echt allemaal in goede staat, maar wat er nog is is wel netjes opgeknapt. Het ligt allemaal wat ver uit elkaar, vandaar op de fiets, nu wel goede weg met ruim te nemen bochten.
En daarna nog gegeten en koffiestop aan een meer, en nu in het Noorden van het land.

Naschrift: gelukkig had ik de bon, die nog wel uit de flappentap kwam, bewaard. Het gebeurde allemaal in het hotel, en daarbij de Thaise gids ging meteen bellen naar de bank, duurde meer dan half uur, maar geen sjoege van hen, Terug hier in Maastricht naar mijn SNS kantoor, en die hebben zich ingespannen en na ongeveer 6 weken kreeg ik het geld weer teruggestort.

• 09 Oktober 2018 - 14:27

Rob En Annemie:

Wees ook voorzichtig met afschermen van het pin toetsenbord bij de geldautomaat.
    Veel plezier!

• 10 Oktober 2018 - 06:02

Pierre :

Beste Gène,
    Je verhalen gelezen.
    Geniet verder van alles wat je ziet.
    We zien elkaar weer snel. Groet, Pierre

• 10 Oktober 2018 - 13:30

Marijke:

alles weer gelezen en zijn weer op de hoogte. hier prachtig weer