Dag zes - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Dag zes - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Dag zes

Blijf op de hoogte en volg Eugene

12 November 2017 | Curaçao, Willemstad

Ja van dag 5 was niets te melden, buiten natuurlijk allerlei zaken in het ziekenhuis en die vertel ik jullie niet. Maar vandaag was het zaterdag, de 11e van de 11e, dus Mestreech was door het dolle heen, althans diegenen,en dat zijn er heel veel, die zich willen laten vollopen. In België, Frankrijk en Engeland het einde van de Grote Oorlog, en hier voor mij een vrije dag, al loop ik wel met een telefoon op zak. Morgen ga ik wel naar het ziekenhuis, nee geen geheime zaken, gewoon alle aanvragen nalopen en misschien nog iemand bellen.
Ik hoefde er om te beginnen niet om 6 uur mijn bed uit, om half 8 ben ik dan maar opgestaan, heb wat boodschappen gedaan, er is een een Appie Happie maar de centrumsupermarkt, bij mij 5 min lopen, blijkt wel heel veel een Jumbo te zijn, bij de kassa stonden immers de jumbokratten om de aankopen mee te nemen te koop, en in de winkel de Jumbo artikelen, hoera ook de aardbeienjam, noem maar op.
Daarna gewoon naar het ziekenhuis gereden, over een bijna uitgestorven Schottegatweg, de ringweg van Willemstad, want bij het ziekenhuis kan ik de auto gratis parkeren, zou zelfs niet weten hoe de parkeermeters hier werken, dat gaat wat anders dan in Maastricht, evenals het benzine tanken maar dat komt straks aan bod.
Te voet de Breedestraat O (van Otrabanda, de wijk) af, in P (unda) hebben ze ook een straat van die naam, en welja er kwam een grote tanker de Annabaai binnenvaren; de bootjesbrug was open en lag langs de kant. Duurde lang voor het weer rechtgezet (letterlijk en figuurlijk) was en inmiddels stond zo beetje de helft van de opvarenden van het cruiseschip van de dag ook te wachten. Amerikanen en allemaal een sticker op hun shirt, weten ze op het schip dat ze er bij horen.
De bootjesbrug is helemaal gerenoveerd, je zou er met de auto overheen kunnen rijden, maar dat zal dan alleen de achter-achterkleinzoon van de naamgeefster van de brug mogen doen. Boft hij wel, want dan is hij sneller aan de overkant dan dat hij over de brug van zijn grootmoeder naar de overkant zou moeten gaan, en via de bootjesbrug is hij meteen in het fort Amsterdam, waar immers de regering van het Land Curacao de zetel heeft.
Af en toe nog wat regen, niet alle foto's daarom in volle zon met blauwe lucht maar ik ben hier nog 40 dagen zal wel lukken voor het album.
Rondje gemaakt door Punda, een zeer toeristisch geheel nu met die cruiseschepen en het feit dat Unesco het als werelderfgoed heeft verheven. Jullie krijgen wat foto's van de kade, de vis- en fruitmarkt, de HM Koningin Wilhelminabrug, een typisch Hollandse brug, maar wel een eenvoudig uitvoering, en het fort waar ik maandag beëdigd ben. Daarna wat wezen rijden naar het westen van het eiland, van strandbezoek is er niets gekomen, er stond veel wind. Wel een voordeel de eerste dag hier voor mij dat het niet te warm was.
Maar tot slot het benzine tanken. Er zullen in het verleden lieden geweest zijn van tank vol zoef, zoef. er vandoor, waardoor het hier is; eerst betalen en ook nog cash in guldens of in dollars. Je moet naar een loket je ziet bijna niet of er iemand zit, panserglas neem ik aan, er gaat een schuif open en je moet zeggen wat je wilt spenderen, geld neerleggen en bij welke pomp je de auto hebt staan. Lade dicht, gaat weer open met het wisselgeld. Dat kon ik nog volgen. Maar even voor de goede orde, er was verder niemand bij de pomp, ik wist al wel de gele slang gebruiken, de groene is diesel. Dat is belangrijk, onder mijn trouwe lezers, en geen domme jongen, is er een die eens diesel in zijn auto stopte, zo van een andere tijger in mijn tank. Hij had het gelukkig wel meteen door, heeft er niet mee gereden, maar daar sta je dan in een vreemd land, er is denk ik geen wegenwacht. Heb nog wel oude ANWB richting aanwijsborden gezien, kan je toch zien je bent in Holland. Maar ja ik naar mijn auto, gele slang er in en niks. Blijkt dat je nog op een knop te moeten drukken en daar zie je dan 20, dat was de inleg en je kan tanken. Bij 19,35 gaat het langzamer en tot precies 20,00 krijg je peut. Bijna 12 liter. Komt er op neer een liter benzine kost hier om en nabij 1,70 gulden dat is ook afgerond iets van 85 eurocent.

De volgende keer ga ik per boot, neem ik een grote jerrycan mee, dat is pas een souvenir om mee te nemen. Je kan ook kwart of zelfs halve kazen kopen, is hier ook goedkoop, Europese subsidie, maar dat ga ik niet doen. Ik zie me al bij de buren; heb een halve kaas meegebracht, nee Hollandse, voor jullie ook een stuk.
Volgende bijdrage zal wel een paar dagen duren, geen tijd voor avonturen, en komende vrijdag is de collega naar Aruba, mag ik helemaal alleen tot en met zondag op de winkel passen.


  • 12 November 2017 - 07:05

    Angele:

    Ik krijg pas net tijd om alle geplaatste verhalen te lezen.
    Wat een avonturen ,zeg.
    Je kan een boek gaan uitgeven ,als we weer in Maastricht bent.
    Mooie foto’ s , veel plezier en succes.groetjes Angele

  • 12 November 2017 - 10:37

    Ben Ploeger:

    Het lijkt of je op vakantie bent

  • 12 November 2017 - 12:40

    Rob En Annemie:

    Mooie verhalen Eugene. Geniet mon ami.

  • 12 November 2017 - 16:55

    Hugo:

    Beste E,
    Lief dat je geen namen noemt van mensen die diesel en benzine verwisselen. Ga een keer naar Kokomobeach. Vraag naar Karel Boon en doe hem de groeten. Wellicht kun je een duik met hem maken.
    Tip 2: ga naar het slavenmuseum op punda. Vertel er over op je blog...

    gr Hugo

  • 12 November 2017 - 17:00

    Hugo:

    Eugene,

    Heb jij in de krant gestaan?

  • 12 November 2017 - 19:21

    Barbara:

    Het lijkt me een beetje Klein Holland daar op Curacao. En dan met die heerlijke kleuren; zouden ze hier ook moeten doen, zou het allemaal wat zonniger zijn ondanks het grijs!! Heerlijk dat he daar in de On en het warme weer zit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 236285

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: