Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Cusco

Blijf op de hoogte en volg Eugene

28 April 2015 | Peru, Cuzco

Vandaag een dag in en om de stad met 300.000 inwoners gebouwd tegen een helling, een wirwar van straatjes iets van 40 kloosters (Maastricht heeft er ook veel maar hier zijn ze allemaal in de groote van onder de Bogen) en als middelpunt het grote plein ook hier Plaza des Armas geheten, met een Basiliek en een grote Jezuitenkerk en iets verderop nogmaals een Basilliek.
We begonnen met het Dominicanenklooster: grote kerk, oud en nieuw klooster met elkaar verbonden. Het oude klooster gebouwd binnen de muren van een oude Inca tempel, de kloostergang is heel mooi daarin verwerkt, een oude tempelzaal tot voor kort nog vergaderruimte bij belangrijke gebeurtenissen. Mooi heel mooi.
Daarna met een nieuw busje, opnieuw met ruime zetels, naar de bergtop waar zich veel Incatempelresten bevinden, we hebben er drie bezocht.
De eerste de plek was een verwoeste tempel, maar de terrassen op de berg zijn wel bewaard gebleven. Vandaar uit een prachtig uitzicht over de stad. Daarna wederom terrassen van een vesting, maar ook natuurlijke grotten waar in de Incatijd de mummies van de gewone bevolking werden bijgezet. En als laatste maar dat was alleen kijken en niet verder, de resten van een tempel waar de hogere bevolking werd bijgezet. Voor degenen die het willen nalezen: drie moeilijke namen in de juiste volgorde: Saqsayhuaman, Pikapukara en Tambomachy. Na wat rijden nog een rotscomlex waar je doorheen kon via natuurlijke gangen met daarin ook de troon; O'engo. Dit is allemaal geen Spaans maar Incataal.
Toen een stukje door de stad gewandeld over het Plaza des Armes naar een restaurant, goede maaltijd maar het duurde wat lang. Er was ook een groep met 24 deelnemers; toch blij dat die van ons eens stuk kleiner is; wij kunnen de gids allemaal verstaan en hij heeft direct in de gaten als er iemand achterblijft. Nee niet ik de twee fransen zijn foto-sexueel die maken volgens mij zo 800 foto's per dag. Gistermorgen ook we reden de eerste stuk over de weg die we eergisteren ook hadden afgelegd toen we de excursie hadden. Gewoon weer ratelen met de kanonnen (mag geen reclame maken voor een merk).
Na het eten de grote kathedraal bezocht, geen foto's van, mag niet, prachtig. De eerste kapel net als eergisteren helemaal in bladgoud met nog een 'maar' zilveren altaar. De kerk zelf een pracht en praal, een zilveren altaar rest er omheen ook weer goud, veel zijkapellen en in het midden een houten kooropstelling met 40 heilig beelden. In een der kapellen een Rubens of een van Dijck. Ik heb de gids moeten vertellen dat dat Belgen waren en geen Nederlanders, wist hij niet...
In een andere kapel een soort opslag zilver, van mindere kwaliteit dan het Maastrichtse zilver bij ons, wat wel opmerkelijk is een processiewagen, met gat in plateau met stuurwiel, ook van zilver. Zal wel in de Passieweek uitgerold worden, dat is hier net als in Spanje de week van de processies.
Een kleine afknapper was de zijkapel waardoor je het complex verlaat: een ratjetoe aan spullen, zelfs een brancard, rolstoel en zuurstofvoorziening en ook een deel waar de schilderijen gerestaureerd worden.
De gids heeft ons toen weer naar het hotel gebracht, ikzelf ben teruggegaan om de Jezuïetenkerk te bezichtigen. Ook veel goud en schilderijen, maar veel minder dan in de kathedraal.
Vanavond nog wezen eten op het Plaza. Want dan gaon de lempkens aon. Waor sjoen alles verlicht meh de twie kerken neet.
Morgen in de richting van de Heilige Vallei (heilig voor de Inca's) om woensdag dicht bij het station te zijn voor de trein naar MP.
Donderdagavond zijn we hier weer terug.

• 28 April 2015 - 13:28

Riet W.:

Ben ik de eerste vandaag? Misschien het koude weer hier en de kindervakantie? Of het nagenieten van de koningsdag gisteren?
    Ze mocht er weer zijn onze Maxima. Haar kinderen en de vader van haar kinderen. Gemeten naar het percentage gegeven door de Nederlandse bevolking. Bij onze oosterburen scoort zij nog hoger.
    Ik heb je reis programma nog eens nagekeken omdat ik de indruk had dat ik een dag miste.
    Tot morgen. hopelijk weer met mooie foto's.