Van Puno naar Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Van Puno naar Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Van Puno naar Cusco

Blijf op de hoogte en volg Eugene

27 April 2015 | Peru, Cuzco

Dat zeer vroege vertrek bleek een goede vondst van de gids. We hebben de hele dag een half uur of langer voorsprong gehad op drie bussen met veel reizigers, die steeds aankwamen als wij het te bezichtigen onderwerp hadden afgesloten. Bij dit soort reizen doe je dus allemaal dezelfde route.
Kort na het vertrek was er al een stop in een klein plaatsje met wel een heuse grote kerk en een museum. Hoera. Het viel mee, er was net genoeg te zien om je niet te gaan vervelen. Eigenlijk maar weinig van alle potjes en pannen één en een paar grote beelden uit de voor Incatijd die zijn gevonden net buiten het dorp op een plek waar dan zo 1500 jaar geleden een heiligdom was. De kerk was dicht, vreemd toch zondagmorgen, maar we waren wat vroeg. Om 8 uur kwam de koster (neem maar aan dat het die man was) de kerkdeur open doen en ging direct bloemen weghalen bij het grote Mariabeeld pal bij de ingang. De rest van de kerk was nog in het donker en bleef dat ook zo, heb met flitslicht geprobeerd wat foto's te maken. Het resultaat weet ik nog niet, zie je pas goed op de computer. Toen ik weer buiten kwam arriveerden de eerste bussen en waren de handelaarsters met de toeristenmeuk ook aan het uitpakken van hun waar. Maar wij gingen verder, de weg was wel lang, 390 km maar bijna vlak, we reden nl over een plateau tussen drie bergketens de Andes, de Vulkanen en nog een kleine inlandse bergrug. Af en toe leek het een beetje, een klein beetje, op Noord Italië, wat akkerbouw langs de weg, veel lama's, schapen en koeien. Er waren wel een paar stops onderweg, steeds op plekken waar de handel net bezig was met het uitzetten van hun waar, zo beetje vrijmarkt op Koningsdag bij jullie, en dus allemaal in afwachting van de dagelijkse toeristenstroom.
Na het middageten hadden we een bezoek aan Raqchi, een grote Inca vindplek, waar een grote tempel en woonvormen nog redelijk in tact te zien zijn. Dit keer niet door aardbevingen beschadigd maar door een vulkaanuitbarsting. Een deel van de tempel is zichtbaar gerestaureerd (een lichtere kleur dan het origineel). En hierna nog de mooiste kerk die we tot nu toe gezien hebben, zo maar in een klein dorpje Andahyaylilas , voor degenen die het willen nazoeken, van buiten een gewone kerk, binnen geheel in bladgoud met prachtige schilderijen en mooie beelden.
En dan nu in Cusco, morgen de omgeving en de stad zelf bezoeken, overmorgen weer verder voor de aanloop naar het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt Machu Picchu, op woensdag.

• 27 April 2015 - 05:22

Marijke:

27.4.2-15 5 uur in de ochtend. dat zijn weer mooie plaatjes en op de markt genoeg meuk te vinden voor de vrijmarkt. Het is wel een indrukwekkend landschap, maar het lijkt mij wel een heel vermoeiende tocht. Hier is iedereen druk met alle vrijmarkten vanaf 10.45 kun je voor de buis hangen voor het evenement in Dordrecht, wel te hopen dat het droog blijft. goede reis verder en kijk morgenochtend weer naar het volgende verslag.
    Marijke

• 27 April 2015 - 14:24

Riet W.:

Ik geniet van je prachtige beelden. Vooral de wolkenpartijen kunnen mij bekoren. Ze herinneren mij aan
    vroegere tijden toen ik nog alles kon wat ik kunnen wilde.
    Verheug me op je bericht over Machu Pichu Al deze namen doen mij denken aan de lerares aardrijkskunde die zo interessant kon vertellen dat het is blijven hangen. Jij hebt de eer om het opgeslagene weer te laten herleven. Wat was de school toch heerlijk! Maar behalve school en kerk was er in die jaren niet veel voor "youngsters"
    Groeten van Riet.

• 02 Februari 2023 - 12:44