Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Nazca

Blijf op de hoogte en volg Eugene

21 April 2015 | Peru, Nazca

Vanmorgen om even na half 6 vertrokken. Het was nog donker maar ook mistig. Dat is normaal langs de kust bij Lima, pas als de zon echt boven de horizon komt wordt het beter zicht. Na 8 uur hadden we er geen last meer van...
Het was vandaag flink doorrijden 450 km voor de boeg, wel over de Pan American Highway. Een goede weg hier in Peru, alleen de eerste 100 km na Lima een echte autoweg 2 x 2 baans en vrijwel kaarsrecht ook heuvels op en af, later zelfs een doorgaande eenbaansweg door een groter dorp. Tegen 10 uur waren we bij de eerste te bezoeken attractie; vermeld op de werelderfgoedlijst: de Ballestas eilandengroep. Een groot vogel, pinguin (ook een vogel maar aparte vermelding) en niet te vergeten een enorme kolonie zeeleeuwen, leeuwinnen en welpen.
Dat werd een beetje stapelen in grote sloepen met 400 paarden er achter (2 x 200 pk buitenboordmotoren) en gezellig hoor een stel Hollanders ook aan boord. Het leek wel zo n boot vluchtelingen uit Libie, er kwam dan ook een dringende toespraak dat iedereen als we dan bij de vogeltjes waren moest blijven zitten of gaan staan op de plek waar hij zat en niet naar de andere reling gaan hollen. Er was met de dieren een afspraak aan beide zijden van de boot werden de kunstjes opgevoerd: vogels mooizitten of overvliegen, zeeleeuwen sloom liggen in de zon; kortom wat jullie al kennen van de EO natuurfilms, maar nu in het echt.
Na een twintig minuten varen kwamen we eerst bij de bekende 'drietand' die in de bergwand is uitgehold en er waren wat Pelicanen, ik dacht nog was dat het nou want we voeren een stukje terug, maar toen de zee op en zo 3 mijl uit de kust liggen wat rotseilanden. Bij nadere beschouwing vol, voller, nog meer op elkaar met vogels. Ik ken alleen de huismus, de duif en de merel, wat ik gezien heb ik hoorde alleen de Franse naam van de vogel. Ik weet het dus nu niet, moeten we opzoeken. Er zouden er zo 600 000 wonen en kleine vogeltjes maken, de pinguïns doen het oberwerk en de zeeleeuwen slapen, maken ruzie met elkaar en de vrouwen of in een grot in de rots of op het strand met de nakomelingen. Onder water moet er dus veel vis zijn, een zeeleeuw verwerkt al 17 kg/dag van dat zwemmende spul. Je ziet ook grote zwermen vogels vertrekken om wat verderop op jacht te gaan naar vis.
Weer even rijden, naar een grappastokerij: dat heet hier dan Pisco, het hoofdbestanddeel van de drank van gisteren. Het recept heb ik ook, mag het niet op deze weblog zetten, in verband met het NIXbeleid, stuur me maar een email. Dat stoken stelde niet al te veel voor, water bij de takken schillen en pitten, doen ze in amforen, dat laten ze staan, en dan het vocht een keer destilleren.
Na het eten naar het museum van de dag: gelukkig niet te groot, een mevrouw de conservatrice bij de deur om als gids op te treden en Hoera ze begreep dat iedereen naar buiten wilde; dat stonden we dan ook al na 25 min. Ook weer gehad: allemaal potjes en pannen uit de Incatijd, maar in iedere vitrine zo n 100 jaar later weer die zelfde poppetjes.
Weer verder mooie rit over de highway, ging op een gegeven moment de berg af, prachtig aangelegde weg en naar Nazca. Nog een stop bij de uitzichttoren, daar konden we dan 2 dierfiguren zien liggen zo aan het begin van de jaartelling gemaakt. En naar ons hotel heel mooi, ik maak morgenochtend nog wat foto's, we vertrekken om 7 uur. Nee niet het vliegtuig, en duur en volgens de reisgids gevaarlijk. En inderdaad nu ik dit nakijk op correcties, gisteren 7-2-2022 is er een vliegtuig neergestort, o.a. 3 Nederlanders onder de slachtoffers.

• 21 April 2015 - 09:27

Rob En Annemie:

Heel mooie natuur zo te horen Eugene. Hoe is het eten daar? En houden ze ook veel koeien en schapen?
    Veel plezier!!! Rob en Annemie

• 21 April 2015 - 11:09

Riet W.:

Dag Eugène,

Mijn antwoord vandaag moet helaas kort zijn. Mooie foto's. Ik heb ze met de loep moeten bekijken. Misschien moet ik morgen verstek laten gaan, maar ik zal wel aan je denken.Hartelijke groet van iemand die dit bericht op de tast heeft geschreven.