Penang dag 2 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Penang dag 2 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Penang dag 2

Blijf op de hoogte en volg Eugene

17 September 2014 | Maleisië, George Town

De laatste excursiedag van de rondreis, de rest van de groep incl de gids gaan morgenvroeg al weg. De fransen knopen er nog een week aan zee aan vast, de gids gaat 'gewoon' naar huis met een vroegere vlucht dan die van mij. Ik heb na aankomst in Kuala Lumpur een overstap naar Amsterdam. De buschauffeur zou moeten blijven om mij om 5 uur morgenmiddag naar het vliegveld te brengen, en daardoor iets van 9 uur hier voor de deur staan, om daarna nog naar KL te rijden; iets van 6 uur rittijd. Ik heb hem een brief voor zijn baas meegegeven dat ikzelf heb besloten met een taxi naar het vliegveld te gaan, die dingen zijn hier veel goedkoper dan bij ons.
Vanmorgen hier in de stad twee tegenover elkaar liggende pagodes bezocht, een volgens de Thaise beginselen en de andere volgens de Birmaanse. In religieus opzicht kan ik het niet zo even uitleggen, kijk maar naar de foto's dan zien jullie de uiterlijke kenmerken zelf wel. Daarna een lange rit langs de kust, we hadden weer een regenbui gehad, het zicht was slecht op zee: de overkant was niet te zien. Maar we kwamen dan toch met de chauffeur aan bij een grote plantentuin. Mooi maar het regende weer wat, en daarna weer zon; het was te benauwd om er lang te blijven. Naar de vlinderboerderij. Daar vlogen heel wat van die jongens rond, die als ze wat langer dan 5 sec. op een bloem of blad zaten dan nog wel te digitaliseren zijn voor het fotoalbum. Dat zijn de foto's die ook hieronder te zien zijn.
Weer terug naar KL en daar moest gezocht worden naar het restaurant. Chinees dus in Chinatown. Na veel naar rechts of links de bocht te nemen stonden we er voor. Weer vis, dit keer een vliegende vis, dus ik heb hem wat bijstand gegeven bij het vinden van een beter bord...
In de middag eerst nog naar een wereld erfgoedlijst item: een lange pier van huisjes. Staan de zee in op palen met er tussen een soort wandelpad. Allemaal leuk geweest, maar nu hebben alle bewoners er een winkeltje met toeristenmeuk: t shirts, snoep en ijs. Teruggelopen naar het hotel door de chinese wijk en hier dan inderdaad een andere kamer, iets verderop in de gang, waar wel alles functioneert. Bij aankomst was er in de door mij afgewezen kamer nog een hele ploeg bezig met werkzaamheden. Ik denk dat er een grote reparatie is uitgevoerd.
En vanavond dan nog wezen eten 'in de stad' bij weer een chinees, maar een hele chique: het blauwe huis van een begin vorige eeuw beroemdste Chinees buiten China: de Rockefeller van het Oosten, met maar liefst 8 vrouwen, drie hier, de rest in zijn andere woningen. Hij liet in 1917 zijn geld na aan zijn 2-jarige kleinzoon. De ooms en tantes hebben er toen leuk van geleefd, huis totaal vervallen. Heel opmerkelijk de Jappen hebben hier ook flink huisgehouden in hun bezetting, maar dit huis is nooit gebombardeerd of beschoten. Maar in ieder geval is het gered en weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht en nu klein hotel en restaurant. En het eten was weer lekkerr.
Het is nu donderdagmorgen 6 uur dat ik dit afmaak, straks de rest uitzwaaien en hier nog rustig wat rondlopen. Vanmiddag naar het vliegveld. Mijn vlucht uit KL naar Amsterdam vertrekt hier even voor middernacht (MH 16) ik ben dan morgenochtend om 6 uur op Schiphol dus tegen het middaguur weer thuis. Ik zal dan nog wel een berichtje maken.
En een volgende reis, dat is nog niet bekend.

• 17 September 2014 - 13:07

Jan:

Wat een mooie bloemen/vlinder foto's. Denk je nog aan de tinmijnen? Nog veel plezier!

• 17 September 2014 - 18:04

Riet W.:

Eugène, wat heb je weer mooie en smakelijke foto's. Vanavond laat, wanneer je jou verslag hebt verzonden, ga ik de beelden nog eens bekijken. Tot dan, Riet.

• 17 September 2014 - 18:59

Annemie:

Mooie vlindertjes allemaal.
    En waarom maken die mensen eigenlijk van die super grote boeddha beelden. Zelf zijn klein. Zeker om de mensen bang te maken of zoiets?

groetjes en geniet van de laatste dagen. Annemie