3e dag Inle meer - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 3e dag Inle meer - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

3e dag Inle meer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

12 Februari 2012 | Myanmar, Naypyidaw

12/2
Vandaag een soortgelijk programma als gisteren.
Eerst weer een lokale markt met daarbij veel boten, vroeger een markt vanuit de boten op het water, maar nu staan de marktkooplui op de wal en in de boten zitten piraten. Want zo was het zo beetje, toen we aankwamen waren er ineens aan beide kanten kleine bootjes (sampans) met souvenir verkoopsters, gewoon agressief doorgaan met zeuren, en onze 'chauffeur' kon niet hard gaan varen want we waren al in de haven.
Markt verder mooi, mooi.
Daarna een zijrivier opgevaren tot we weer bij een aanlegplaats waren voor veel boten, daar lag vlakbij de Shwe Indein pagode, ik vind er niets van in mijn reisgids, wellicht op Wikipedia. Kortom de pagode stelt niet veel voor, maar is omringd door 1054 stupa's (grafmonumenten) dus net als gisteren, maar deze van oudere datum, en dan ook sommige op instorten. De eersten al uit de 8e eeuw. Het kunnen er nu dan ook 1049 zijn. Maar ook bovenaan nieuwere en natuurlijk verguld, maar de ouderen, baksteen e.d. zijn eigenlijk veel mooier. En vooraan de lange uitloopsteiger een monumentale Leeuw, zie de foto.
Lunch tegenover de Phaung Dow Oo pagode, die is pas 50 jaar oud. Een monsterlijk, kitsch in het kwadraat. Een soort Disneyland, met binnen de vijf Boeddha beelden, dateren al van heel lang geleden, je zou kunnen zeggen 4 sneeuwpoppen en in het midden alleen nog een bol, maar ook vanmiddag nog, er wordt steeds bladgoud geofferd om op de bollen te plakken. Om af te kicken daarna nog naar een echte pagode, midden in het meer: Pagode van de springende kat. Alleen wilde de kat niet springen, na heel veel gedoe lukte het dan, Fikkie sprong door een tennisracket zonder bespanning. Gelukkig was de tocht niet voor niets; er waren prachtige Tibetaanse Boeddhabeelden uit de 19e eeuw, 7 stuks op een rij, ik heb er foto's van.
En toen weer terug naar het hotel, we hebben nog een omweg gemaakt door de drijvende eilanden en de dorpen waar de boeren wonen. De drijvende eilanden zijn eigenlijk maar smalle stroken 'land' omringd door smalle sloten. De boeren zitten op hun hurken op kleine sampans en kunnen vanaf die bootjes het onderhoud en de oogst doen. Op sommige plekken waar het water nu niet diep is, staan ze in het water.
Morgen weer heel vroeg op, eerst met de bus naar vliegveld (1 uur rijden) dan naar Yangon (1,5 uur) dan met de bus naar de Gouden Rots. We slapen daar vlakbij de top in een eenvoudig hotel, dus volgend bericht pas dinsdag als ik weer in Yangon in het eerste hotel van deze reis ben.
Ik moet anders pakken, want de koffer gaat na aankomst in Yangon direct door naar het hotel daar. We moeten de spullen voor de nacht meenemen in een rugzak. En een trui...Ik niet de Fransen zijn collectief enorme koukleumen. Ik heb de dagen hier gewoon in T-shirt in de boot gezeten, er waren er met truien en windjacks aan. Dat heb je met lui die nog nooit in een zeilboot hebben meegevaren. Die rugzak is nl het enige wat je mee naar boven kan nemen; het eerste stuk de berg op doen we met vrachtauto's en daar is geen plaats voor koffers of grote tassen.


  • 12 Februari 2012 - 17:00

    Riet W.:

    Hallo Eugène,
    Naar de gouden rots ben ik echt benieuwd, vooral omdat ik het Inle meer en de Gouden Rots al eens op TV heb gezien. En dat was prachtig. Er werd ook verteld over de hotellerie die hier eenvoudig zou zijn, dat is vlug vergeten als je 's morgens heel vroeg naar buiten gaat.
    Denk jij dat er problemen zijn met je wifi, ik heb weer sores met e-mail. Kreeg een bericht van KPN dat de problemen met e-mail opgelost waren en dat ik een nieuw wachtwoord moest kiezen, nu is het weer mis. Met kunst en vliegwerk kom ik via internet op je webmaster. Ga dadelijk eens in Wikipedia zoeken naar de door jou genoemde Inlay Shwe Taing pagode zoeken. En wat de PC betreft, het benne mooie dingen als ze het doen. Het bericht van KPN wilde ik printen, maar dat lukte niet. Drie lege pagina's met onderaan de datum. Ik heb de pest in! Je berichten zijn voor mij een troost.
    Bedankt en tot de volgende keer, Riet.


  • 12 Februari 2012 - 19:10

    Diana:

    Hallo Eugène,
    Wat een mooie uitgebreide verslagen en mooie foto's.
    Ben benieuwd naar de goude rots.
    Geniet van de laatste dagen en goede reis terug.
    Groeten Diana

  • 13 Februari 2012 - 16:05

    Sam:

    Hoi Eugène

    Jij weet best wel waarom die kan niet wilde springen. Als jij kat zou zijn en men had je Fikkie gedoopt dan zou je toch levenslang vreselijk pissig zijn en zeker niet willen springen. Een zichzelf respecterende kat heet Felix of Mimi, wat mij betreft Slofje of Poessie, maar in geen geval Fikkie.

    Joh ik begin nu behoorlijk nieuwsgierig naar de foto's te worden. Overigens vraag ik me ook af wanneer jouw belangstelling voor Pagodes en Stupa's zal afnemen. Tijdens jouw laatste drie reizen heb je toch een paar honderd Pagodes gezien en een veelvoud daarvan aan Stupa's. Hoe mooi en bijzonder dan ook, mijn pret zou voorbij zijn.

    Ik wacht op de verhalen die je straks te vertellen hebt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 236434

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: