Het Tijgernest - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Het Tijgernest - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Het Tijgernest

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

08 November 2011 | Bhutan, Paro

8/11
Vandaag de een na laatste dag in Bhutan, morgen om 9 uur vertrekken we met het vliegtuig over de Himalaya naar Delhi...
Het was de dag van de klim naar het Tijgernest, voor de Boeddhisten een bedevaartsplaats, de inwoners mogen alleen aan de klim beginnen als ze gekleed zijn in gho of kira.
Het verhaal is als volgt: Guru Rinpoche (degene die hier het Boeddhisma heeft gebracht), zou op de rug van een Tijger naar die plek zijn gesprongen, want daar is een grot, en daar zou hij dan 3 maanden hebben gemediteerd.
Er is een klooster omheen gebouwd, en om daar te komen moet je het volgende doen:
eerst met de bus naar de startplek,
dan te voet door eerst een bosstuk (en dit gaat direct omhoog) Na ruim een uur klimmen ben je dan bij een restaurant recht tegenover dat klooster maar op de andere berg..
Dan weer een stuk omhoog, geen bos meer, en het eerste stuk behoorlijk met rots en zeer steil en dan ben je boven, op dezelfde hoogte in meters (3000 m) maar nog steeds niet op de juiste berg..
Daar is dan een trap naar beneden, een bruggetje over de waterval, die daar stroomt, en dan weer zo'n trap op naar boven.
Dan alle bagage afgeven, ook fototoestel (ik mocht gelukkig met korte mouwens er in, geen trui er over, dat ik mijn gho niet aanhad komt zo) en dan weer een trap en dan nog een en dan ben je er dan eindelijk.
Ik was als laatste boven, maar er waren er van mijn conditiecategorie met een paard naar boven gegaan (tot die trappen dus). Eerst zou ik dan ook maar meegaan op zo'n knol, zag het helemaal niet zitten, en als mw Greep er een paar jaar geleden lopend kwam, zou ik dan dus ook moeten kunnen. Gelukkig bleken er niet genoeg paarden te zijn, dus toch gaan lopen, blij toe want het viel best mee, die heenweg. En daarom geen gho maar een spijkerbroek met poloshirt ivm met dat paard.
Het klooster was mooi, die grot nou ja het zal wel (het was meer een plaqette dat daar die grot dan was, en in de grote gebedshal naast de Boeddha dan ook twee beelden van de Goeroe, Laat ik zeggen ik heb mooiere gezien in dit land, maar ja de ' kick' is dan dat heen en weer te voet. En een grote aflaat als bedevaartganger.
Terug werd een stuk zwaarder: eerst in de schaduw, dus koud de trappen af, en dan in de volle zon de trap weer op. Ik heb mensen, zelf weer boven aangekomen, dan ook maar ontraden verder te gaan (we hadden elkaar al eerder deze week elders gezien) maar die gingen (natuurlijk) toch door, ze zullen wel aan me gedacht hebben bij het teruggaan.
Halverwege bij het restaurant was er lunchmogelijkheid, heb er geen gebruik van gemaakt, alleen thee met melk en suiker, en toen de tweede afdaling, dus ik ben weer in het hotel terug.
Net dan ook eindelijk mijn paspoort terug met het nieuwe visum voor India.
En 40 van de 65 dollar die ik moest betalen. Voor de resterende 25 dollar, wel een kwitantie, dus dat ga ik terugvorderen bij de organisatie van deze reis, want die zeiden dat zij alles in orde hadden gemaakt, maar hier zeiden ze dan weer van niets te weten: schijnt vaker voor te komen in Azie.
Dat visum heb ik nodig, anders neem Druk air me morgen geen eens mee naar Delhi.
Het is daar momenteel 31 graden en smog, dus ik ga niet die stad in, blijf bij het vliegveld in een hotel wel afwachten voor mijn vlucht naar Amsterdam met de KLM, dat vertrekt do 10/11 om 2 uur 's nachts, dus wo 9/11 21 uur bij jullie.
Als ik in Nederland terug ben zal ik de aanvullende dagen van de reis naar Trongsa en van Trongsa naar Bumthang nog wel invullen.
En foto's plaatsen!

  • 08 November 2011 - 12:43

    Rob Veldman:

    Goh, zit de tocht er al haast weer op.
    Goede vlucht terug en let op: geen fruitsalade eten in het vliegtuig, wordt je ziek van want ze gebruiken niet zo erg schoon water bij de cateraar in India!
    Tot gauw, kunnen we ook de foto's goed bekijken.
    Rob

  • 08 November 2011 - 16:26

    Herman & Veronique :

    Hoi Eugene,
    we lezen met verbazing dat je regen en zelfs sneeuw hebt gehad. Alleen de laaatste dag hebben we een druppel Bhuatnese regen mogen ervaren. Bij ons was het soms fris maar zeker niet koud, en dat slechts een kleine 3 weken geleden.
    We herkennen veel in je verhalen. Jammer dat je niet in het restaurant halverwege Tijger's nest gegeten hebt, het eten is daar namelijk fantastisch.
    In ieder geval welkom terug in Nederland. Wij zijn nog steeds niet gewend, dus bereid je maar voor.

    Herman en Veronique.

  • 08 November 2011 - 17:24

    Riet W.:

    Hallo Eugène,
    Wat heb je toch weer veel beleefd en wat hebben wij hiervan heerlijk kunnen genieten!
    Bedankt. Je beschrijft het ook zo goed dat we bij het lezen in staat zijn om onze eigen ideeën te vormen. Misschien is het wel heel anders. We zullen het kunnen zien nadat je de foto's hebt geplaatst.
    Je gaat nu vertrekken en voor het geval dat je deze berichten niet meer onderweg kunt lezen, wens ik je alvast een goede vlucht en Happy landing.
    Tot ziens, Riet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 2437
Totaal aantal bezoekers 236154

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: