De mooiste dzong van het land - Reisverslag uit Dzongkhag Punakha, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu De mooiste dzong van het land - Reisverslag uit Dzongkhag Punakha, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

De mooiste dzong van het land

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

07 November 2011 | Bhutan, Dzongkhag Punakha

6/11
Het voordeel van die bedden in die half afgewerkte slaapsalon was dus wel dat ze van het type Hästens zijn, je slaapt er heel fijn in (en dat was maar goed na die drie dagen camping). We gingen vroeg weg want het was een lange reisweg en we moesten nog veel dingen bezichtigen.
Het had 's avonds enorm geregend, en regen in het dal is sneeuw op de top en jawel dat geldt ook hier de toppen van de bergen waren wit (nog van dat poedersuiker idee). Het was eerst nog mistig, maar naarmate we bij de top van de Pelepas kwamen trok alles op (we waren a.h.w. niet meer in de wolken (letterlijk) maar boven de wolken en op pashoogte (3100 m) was alles mooi wit, de hellingen bomen enz, op de weg ongeveer één cm sneeuw. Ik heb er een mooie Kerstkaartfoto van kunnen maken, voor volgend jaar, voor dit jaar is alles al gedrukt, want onder de lezeressen is er een die mijn kaarten wel leuk vindt, maar toch liever iets met sneeuw heeft: nou meid nog een jaartje wachten dan.
Na een lange afdaling weer terug bij de dzong van Wangdue. We waren er op de heenweg ook al geweest, maar nu rechtsaf, de rivier volgend tot we na een paar km bij een dorp kwamen waar we eerst gingen eten en voor de deur weer de grote kerststerren terugzagen , die in Sikkim nog net niet goed rood gekleurd waren. Na de lunch eerst een wandeling over landerijen waar rijst verbouwd werd. Er waren stukken land waar nog rijst stond, en waar ook de oogst plaatsvond, handwerk met een sikkel, andere stukken lagen al weer braak. Op de heuvel stond weer een klooster, wederom een bijzondere: van de 'Devine Madman' een monnik met een nogal losbandig leven, en nu een soort patroonheilige voor vrouwen met een kinderwens..
Na dit avontuur, we werden namelijk allemaal gezegend, dus wellicht over 9 maanden wat gezinsuitbreiding bij sommige echtparen in de groep, was het weer even rijden om bij de volgende dzong te komen, die van Punakha: liggend tussen twee rivieren, die daar samenvloeien. De dzong is in de wintermaanden de residentie van de Jo Khempo, de belangrijkste Monnik van het Land: het klooster herbergt dan meer dan 500 monniken. De Koning is hier dan ook een paar weken geleden getrouwd.
Maar ook de binnenkant van de dzong is indrukwekkend: eerst de wereldse administratie, met een enorme boom op het binnenplein, en dan de enorme gebedshal: alles met bladgoud op de pilaren, enorme rijen banken voor de monniken, en enorme Beelden. Ik denk nog wel hoger dan die 10 m van dat klooster bij Jakar. Zeer mooi, ik kan jullie er niets van laten zien, want er mag niet gefotografeerd worden. Als ik thuis ben zoek ik nog wel een foto van de trouwerij die dan wel daarbinnen is genomen.
Naschrift: niets kunnen vinden.

Om 16 uur waren we bij het hotel, gelegen bij de rivier, alles eenvoudig, maar netjes, wel warm water uit de douche, en een goed bed.
Er was wel een echtpaar in de groep met een luikje in kamer, met gaas en een gordijntje aan hun kant: aan de andere kant een badkamer voor algemeen gebruik waar de mannen dan allemaal hebben staan overgeven na te veel drank o.i.d., maar ik heb er gelukkig geen last van gehad.
En ook weer vroeg op, want het zou mooi weer worden en dan konden we beter ontbijten boven op de berg...

• 07 November 2011 - 21:59

Riet W.:

Eugène, wat heb je toch een druk programma! Ik had al diverse dagen gewacht, maar nu kwamen er vier grote berichten ineens. Die ga ik morgenvroeg bij daglicht nog eens lezen.
    Nu naar Prado. Riet.

• 14 November 2011 - 20:37

Riet W.:

Dat wordt weer lezen en herlezen, met de foto's erbij.