1e festivaldag - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu 1e festivaldag - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

1e festivaldag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

04 November 2011 | Bhutan, Thimphu

3/11
Na een koude nacht, en weinig slaap, moest ik tot 8 uur op mijn kamer blijven want dan zou de gids mij komen helpen met het aandoen van de gho!!
Hij was er in gezelschap van een andere gids, die gelijk begon met kleine veiligheidsspelden de witte (losse) manchetten over de wat teruggevouwen mouwen te spelden. Een extra trui aan, want het was koud en winderig, en toen die kimono aan. Na veel sjorren en trekken zat alles dan goed, en werd de eveneens gekochte riem zo strak mogelijk om mijn lijf gesnoerd, na het ophalen van het geheel, de onderkant rijkt nl tot de grond en moet ' net even onder de knie' uitkomen.
En maar vouwen en plooien op de rug (ik snap niet hoe iemand dat alleen kan aantrekken, de chauffeur vertelde mij dan ook vanmorgen dat thuis zijn vrouw, en hier ook de gids het bij hem doet). In ieder geval ik dus verkleed als voor de Vastelaovend de straat op. Nou ik moet zeggen de reacties van de mensen van het hotel waren zeer positief. Zo zelfs, dat de baas van het hotel vond dat ik een mooiere riem van hem om moest, dus de vrouw van hem en de gids hebben het sjorren en plooien nog eens overgedaan. Op naar de dzong waar het festival plaatsvond. Het was de eerste dag, bij binnenkomst was het nog niet druk, zeg maar het dameskoortje deed een dansje met liedje, daarna het volksdans groepje (4 dames en 4 heren). Het liep al wat vol, voornamelijk toeristen!!! Maar toen begon dan het echte werk. Het voordeel voor onze vroege aankomst, we hadden superplaatsen, op de muurreling van het binnenplein (een vrij klein plein), het is dan ook een tchechu waar niet veel toeristen komen; dat was die eerste dag duidelijk wel het geval. Maar we kregen meteen een uitvoering van de zwarthoeden (een secte binnen het Boeddhisme) die een zeer indrukkwekkende voorstelling gaven van ruim een half uur. Daarna kwamen het dameskoortje en het volksdansje weer even, en nog een keer die zwarthoeden, nu zelfs drie kwartier. En daar tussen door de clowns, af en toe vind ik wat vervelend, gingen ze de dansers aan de kleding plukken, bij het dameskoortje maakten zij dan meer de voorstelling. Daarna 2 x een dans met allerlei vogelmaskers, een tweede keer met allemaal trommels er bij. De locale bevolking was ook inmiddels gekomen, van grootouders tot en met de kleinkinderen, ik heb het allemaal kunnen fotograferen.
En allemaal in hun mooiste kleren, heel dure gho's met goudbrokaat, en de dames allen een zijden jackje op hun rok.
Om 12 uur terug om te eten. Toen we om 2 uur terugkwamen was het aanmerkelijk rustiger, veel toeristen blijvend weg, ook van mijn groep waren er nog maar een paar weer naar de dzong teruggegaan. De gids ging nu zelf niet mee naar binnen en gaf mij daarom op mijn gho, zijn tempelsjaal; het had 's morgens geen probleem gegeven, maar nu was ik 'alleen' en zonder witte sjerp op je gho (en leren schoenen aan) mag je een dzong niet betreden.
Om 4 uur, ik werd een beetje moe van alles, heb ik de gelegenheid waargenomen om de hele dzong dus ook maar te bekijken, ook het administratieve deel was nu vrij toegankelijk. Dat leidde wel op wat gesprekjes met ambtenaren die op mijn gho met sjaal een verkeerde kop zagen, maar iedereen was vriendelijk en heel opvallend: ze spreken Engels als in Engeland en niet zoals in de VS (ook een paar schoolkinderen van 10 - 11 jaar!!).
S'Avonds wederom geen stroom, dus bij kaarslicht gegeten, dit is dan ook de reden dat ik nu in een internetcafe zit de verslagen bij te werken.

• 04 November 2011 - 11:18

Jacqueline:

Heb vandaag een vrije dag, dus eens even gaan zitten om de reisverslagen lezen, daar moet je even tijd voor nemen. Een druk reisprogramma en dan ook nog tijd hebben voor dergelijke uitgebreide verslagen. Als ik het zo allemaal lees denk ik weer een indrukwekkende reis. Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de foto's in gho!
    Fijne reis nog verder.

Groetjes,

Jacqueline

• 04 November 2011 - 22:36

Riet W.:

Hallo Eugène,
    Dit was een lang verslag van de gebeurtenissen van deze dag. Ook ik ben zeer benieuwd naar de foto's van jou in de plaatselijke feestkleedij. Je hebt het wel lang volgehouden. Respect!
    Je beschrijft het zodanig dat het lijkt of ik erbij ben.
    Tot de volgende keer. Riet.

• 06 November 2011 - 13:57

Willemien Beelen:

Het is weer leuk om alle belevenissen van zo'n bijzondere reis te kunnen lezen. De reis zelf is niet alleen bijzonder, maar tussen de regels door lees ik dat er op momenten zeker sprake is van afzien... lijkt dus wel een beetje op wielrennen! Zal de demonstratie met het dragen van de gho in Nederland nog eens herhaald worden? Dan wil ik dat in levenden lijve weleens zien.
    Fijne voortzetting van de reis en kom goed thuis.
    Hartelijke groet, Willemien Beelen.

• 09 November 2011 - 16:54

Jan De Lang:

Dat je van alles meemaakt is heel duidelijk. Komt er ook een foto van jou in de gho? Word je, zoals ik veel Aziatische landen, ook bestookt door mensen die je iets willen verkopen?

Nog veel plezier toegewenst!
    Jan de lang

• 14 November 2011 - 20:21

Riet W. :

Mooie kleurrijke beelden

Mooie kleurrijke beelden! Het doet mij denken aan de festiviteiten 40 dagen "vor Ostern" in Basel en omgeving. Zeer kunstzinnige en kostbare maskers.