Regen, een bijzondere dzong en reis over de bergen - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Regen, een bijzondere dzong en reis over de bergen - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Regen, een bijzondere dzong en reis over de bergen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

04 November 2011 | Bhutan, Thimphu

Op 2/11 eerst de dzong van Trongsa bezocht. Was een imponerend geheel, en het bijzondere was dat we beide afdelingen, het adminstratieve (zeg provinciaal bestuur) en dat van de monniken, vrij mochten bezoeken. Alleen in de Pagode zelf mocht niet gefotografeerd worden, maar dat is overal in dit land, Gelijk hebben ze, al die toeristen die overal opklimmen om de Boeddha of een andere beeld te fotograferen. In de pagode was een zeer vriendelijke monnik, de gordijnen die de muurschilderingen met verhalen uit het leven van de Boeddha uitbeelden, mochten opgelicht worden om ze te bekijken, en we kregen ook nog allemaal eens soort wijwater uit een kan met een pauwenveer, deel opdrinken, de rest over je hoofdhaar uitstrijken. Daarna de wachttoren van de dzong bezocht, is nu een mooi museum geworden over de geschiedenis van het land en het Koningshuis. Prachtig geheel, met steun van Oostenrijk!
Na de lunch naar Bumthang, een rit van ruim drie uur, waar we niet veel van gezien hebben, we zaten weer letterlijk in de wolken.
In Jakar, deelgemeente, aangekomen werden we ondergebracht in een wat simpel hotel. Netjes, maar na de drie " over de top hotels' was het wel een grote teruggang, ook omdat er hier ook inmiddels nieuwe hotels zijn gebouwd. Kamers met houtkacheltjes (en dat laat ik natuurlijk niet aan tijdens de nacht, dus koud, maar een ding is hier heel erg goed: het ontbijt met eigen kaas, lijkt op gruyere. Bij navraag: in het dorp woont een van oorsprong Zwiter, getrouwd met een Boetaneeschel Hij maakt die kaas...

• 04 November 2011 - 22:19

Riet W.:

Eugène, ik zie het gebeuren! Dat met die pauwenveer en de kan met water! Eerst drinken en de rest over de haren van je hoofd (als je die nog hebt). Onze grootmoeders versierden er hun hoofddeksel mee. Wanneer jij het museum prachtig vindt, moet het zo zijn.
    En dan het houtkacheltje op de slaapkamer! Jij dacht natuurlijk ook aan de verwittiging van Frank Deboosere van het KMI te Ukkel: "Zorgt U voor een goede verluchting, dan kan er niets gebeuren."
    Hier hebben we in huis 20 graden, zonder te stoken.
    Tot de volgende keer.