Thimphu, 1e dag - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Thimphu, 1e dag - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Thimphu, 1e dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

30 Oktober 2011 | Bhutan, Thimphu

Vanmorgen vroeg vertrokken uit de grensplaats; eindelijk een rit die niet om 9 uur aanvangt zoals in Sikkim, scheelt een boel met de hitte.
Het is hier nl overdag nog flink warm, ook omdat de zon hier fel schijnt, tegen 15 uur komen de wolken en nu het is hier kwart voor 6, is het al weer koud. Ik zit hier aan de receptie van het hotel, de elektrische kachel staat op volle sterkte.
De reistijd van 8 uur, waarmee in de folder gedreigd werd, viel erg mee, we waren hier al voor 14 uur en onderweg nog een stuk gewandeld. De bus reed door en wachtte op ons, en ook nog een lunch gehad in een restaurant onderweg.
De weg hier was best goed; een paar keer wat keien, ook herstelwerkzaamheden; of het van de aardbeving is weet ik niet, maar de vergelijking met India is enorm in het voordeel voor Bhutan. De wegen zijn hier ook breder, bij het passeren zit je niet meer, lukt het of krijgen we blikschade.
Het hotel is prachtig, de kamers zijn van het soort appartement: een grote salon, een grote slaapkamer, een hal en een badkamer. En op de bedden weer een echt matras. Na die twee nachten met als een hondje liggen en niet kunnen bewegen; dat is niets voor mij.
Het enige nadeeltje van het hotel is dat het net buiten de hoofdstad zelf ligt, en dan kom je nog in het nieuwe gedeelte. Het is dus te ver om naar het oude gedeelte te lopen. Na het eten komt er niets van: alles gaat hier wat eerder op slot dan in Nederland, immers om 6 uur staat men al weer buiten.
Vanmiddag in Thimphu de Dzong bezocht: dat is een oud fort, nu in gebruik als administratief centrum van de Koning en een groot klooster.
Het klooster gedeelte mochten we in, groot binnenplein en een prachtige pagode met centraal een enorme Boeddha beeld, ik schat wel 8 m hoog, met in de wanden honderden kleine beeldjes.
Daarna nog even op de 'boerenmarkt' geweest, een centraal geregelde marktplaats waar de boeren hun gewassen in het weekend kunnen verkopen.
Morgen gaan we aan de wandel en een klooster hier vlak buiten de stad bezoeken.

• 30 Oktober 2011 - 13:16

Riet W.:

Dat wordt dus flink lopen vandaag Eugène. Had je geen walking-sticks moeten meenemen? Ik lees je programma en mijn benen zijn al van lood bij het in gedachten meegaan in de temperatuur en temperatuurverschillen. Dat was vroeger wel anders. Leeftijd?
    Geniet van de kloosters paleizen en pagoden. Is dit woord ontstaan uit paleis en goden? Ik zal het eens etymologisch nazien. Tot de volgende keer. Riet.