Siem Reap de 4e dag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu Siem Reap de 4e dag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eugene Hardy - WaarBenJij.nu

Siem Reap de 4e dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugene

19 Januari 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ik zie dat er naast de vaste fans ook door Annemie is gekeken. Als de nood het hoogst is, is zij nabij, dat was 2 jaar geleden bij Het Geval ook en nu dus weer, dus ik ga dan toch maar weer een verhaaltje schrijven.
Morgen om 2 uur 's middags vertrek ik per vliegtuig naar Laos. Het is een vlucht met een tussenstop, daardoor pas laat in Luang Prabang, en hoe het met de internet in het volgende hotel is, dat is nu nog afwachten.
Dus Riet, Irmgard en Annemie (en mijn zus, maar die reageert per email) raakt niet in paniek, het kan een dagje langer duren voor er weer bericht is.
Dat was dus alleen voor jullie bestemd.
-----
En dan nu wat deden we vandaag. Wel weer vroeg op, een kop soep en veel mango (is hier schijnbaar het seizoen, in Senegal was dat in juni) en met de bus bijna anderhalf uur rijden, zelfs een stukje tolweg (!!) om in Beng Mealea te komen. Daar staat een tempel uit de 9e eeuw (dus uit de tijd van de Angkor tempel), die jammergenoeg totaal ingestort is, althans een stuk van de tempel met de 'kapellen' staat er nog, overwoekerd door die wurgbomen en volledig omringd door brokstukken.
Uit de 'verte' leek het net een griekse tempel die je dan buiten Griekenland ziet (daar zijn ze in betere staat dan in G. zelf). Met andere woorden er moet nog veel werk verzet worden, maar dan komt er weer iets heel moois te staan. We waren dit keer gelukkig wel de eerste ploeg, toen we weggingen was het weer volop Japanners en Koreanen (die zich daar wel beter dan hun buren gedragen) maar in de hotels hier 's nachts zeer luidruchtig zijn. Ze hebben 'eigen hotels' maar hier is een groepje verdwaald, het is dus af en toe een voordeel om doof te zijn; ik hoor er niets van.
Maar we gaan weer verder met onze cultuurervaring. Nou dat was dan toch het bezoek aan die pottenbakkerij. Dan was dus draaiplateau en weer een schaaltje gemaakt, een juffrouw die glazuur ergens op smeerde, oven bekijken en hup de winkel in. En die zgn op houtgestookte oven was ook show, want wat zien ik? Achter een schot twee grote gasgestookte ovens.. Daar zou ik mee showen, krijg je beter baksel mee dan met hout gestookt..
Maar ik denk niet dat de Nederlandse Arbeidsinspectie er één positief bericht over kan gven: de zeer grote gasflessen stonden gewoon 'los' opgesteld. Dat wordt een groot ongeluk als zo'n megafles omvalt... Dacht ik eerst weer: Hebben we ook weer overleefd, neen dus, want bij de buren stond een weefgetouw, en daar laten ze hier in Cambodja sjaaltjes op weven, met de 'hand'. Zou dus Typisch Cambodjaans zijn, dat is dan voor de toeristen want je ziet er geen locali mee lopen. En dat duurde en duurde, kortom het was weer tijd om te happen. Was niet goed, was niet slecht, maar wel typisch: ze hadden er ook Heineken bier!! Ik heb er een paar de nederladse economie laten steunen.
Daarna weer een stuk rijden, want we gingen met de boot op het Toinle Sap meer varen. Ik kan het nu niet zo gauw terugzoeken, maar ik meen dat ik afgelopen zaterdag uit Phnom Penh er al over geschreven heb: als de Mekong veel smeltwater heeft loopt het water bij PP niet richting Viet Nam, maar naar dit meer. En als het smeltwater minder wordt gebeurt het omgekeerde: het grootste zoetwatermeer van Azië loopt als het ware leeg.
Er zit dan ook een enorme hoeveelheid zoetwatervis in (en slangen en krokodillen: dit laatste zelf ook gezien in een kreek waar we doorheen voeren, de viezerik dook onder...) die dan door opwonenden gevangen wordt: de visers wonen in drijvende huizen, ik hoop dat het foto plaatsen weer lukt, kunnen jullie het zelf zien...
(dat is inmiddels gelukt.....)

  • 19 Januari 2011 - 14:11

    Riet:

    Dag Eugène,
    Alvast bedankt voor je geruststelling! Iedere dag ben ik natuurlijk benieuwd wat je er nu weer van gebakken hebt. Daarmee bedoel ik dan het keramische gedeelte.
    Er is voor mij veel herkenning wat de Japanners betreft. 's Morgens voor dag en dauw om 05.30 kleerkasten open en koffers inpakken. Veel lawaai vanwege de kleerhangers die voortdurend in de kast vallen omdat ze tegen meenemen gezekerd zijn. Ga maar eens naar Zwitserland, ze schijnen allemaal een rondreis te hebben geboekt die hen iedere dag ergens anders naar toe brengt.
    Bij het woord mango liep het water uit mijn mond! De rest van de bordjes mag er ook wezen.
    Eugène ik heb geprobeerd de dag te achterhalen waarop je bellers niet te woord kunt staan, maar het is me nog niet gelukt. Ontvang bij voorbaat mijn smakkies!
    Het is wel een overvol programma. Hoe houden de wijffies het uit? En hoe jij?
    Heel hartelijke groeten van je trouwe fan en dat niet alleen wat de reis betreft!
    Ik vertek nu naar Holset om aan tafel te gaan en kijk vanavond nog eens.
    Riet.

  • 19 Januari 2011 - 14:55

    Irmgard:

    Hoi Eugene,

    Hoe komt u erbij dat u geen lezers heeft, ik heb al geschreven dat ik elke dag u verslag lees
    en de prachtige foto's bekijk. Ben elke dag weer benieuw waar u nu weer terecht bent gekomen.
    Door het verslag iedere dag te lezen beleven we de reis met u mee.Wat een mooie tempels en
    cultuur daar. Ook het eten op de foto's ziet er lekker exotisch uit.
    Geniet er maar van.

  • 19 Januari 2011 - 15:33

    De Schrijver Zelf:

    Irmgard JIJ hebt volledig gelijk, maar je bent met Mevr Weusten ((Riet) de enige die geregeld schrijft. Waarschijnlijk ken je die mevrouw nog wel ze was artsen/apoth bezoekster bij een bekende belgische firma...

  • 20 Januari 2011 - 11:22

    Annemie:

    Nou, ik heb dit verslag pas nu (donderdag 20-01-2011 12.00uur) gelezen. Was per ongeluk in het postvak "ongewenst" terechtgekomen. Hoe dat kan is me een raadsel want de andere verslagen komen "gewoon" binnen.
    Wat zijn dat eigenlijk voor bloemen? Zijn dat een bepaald soort lelies? Lijken net van stof gemaakt.

    groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 Aug. 2008
Verslag gelezen: 2296
Totaal aantal bezoekers 236498

Voorgaande reizen:

07 Maart 2024 - 20 Maart 2024

Colombia, opnieuw met een andere reisorganisatie

18 Juli 2023 - 07 Augustus 2023

Colombia

23 September 2022 - 12 Oktober 2022

Westen USA 2e keer

27 September 2019 - 19 Oktober 2019

Het Westen van de USA

15 Mei 2019 - 01 Juni 2019

Taiwan (Formosa) Nationalistisch China

04 Oktober 2018 - 18 Oktober 2018

Noord Thailand, Bangkok en twee dagen Hua Hin

01 Juni 2018 - 18 Juni 2018

China van Peking tot Hong Kong

03 November 2017 - 20 December 2017

Curacao 2017

08 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Sri Lanka revisited

18 April 2015 - 03 Mei 2015

Peru

09 September 2014 - 20 September 2014

Maleisie

02 Februari 2012 - 16 Februari 2012

Gouden Pagodes

21 Oktober 2011 - 10 November 2011

Darjeeling, Sikkim en Bhutan

12 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Cambodja en Laos

Landen bezocht: